Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

torsdag 10 november 2011

Tips för helgen

Här kommer ett tips på en hemskt god kladdkaka som jag bakade i söndags. Jag bakade den första gången i somras och sedan dess har den blivit en favorit eftersom den har så mycket chokladsmak. Jag är vanligtvis inte så förtjust i kombinationen frukt/bär och choklad men här funkar det himla fint.



Receptet kommer från Sju årstider i Majas kök.

200 gram smör
5 dl strösocker
4 ägg
3 dl vetemjöl
8 msk kakao
3,5 dl blåbär

Smält smöret, rör i socker och ägg och tillsätt mjöl och kakao. Rör försiktigt ned blåbären i smeten. I receptet står det att de helst ska vara färska men att frysta går bra. (Jag har bara bakat på frysta blåbär och det blir jättebra. Jag brukar dock tina bären i mikron och låta bären droppa av några minuter i ett durkslag.) Häll smeten i en smörad och bröad form. Grädda i 175 grader i 30-45 minuter. (Jag har alltid inne den 45 minuter.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar