Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

torsdag 17 november 2011

Seg dag

Idag har varit en seg dag. G hade sagt att han skulle vara ledig idag eftersom han var borta i söndags. Men jobbet hade hopat sig när han var borta så han blev tvungen att jobba större dagen idag ändå. Jag tycker det är jobbigt att ställa om sig från att ha trott att man skulle vara två hemma till att inte vara det. Hade han inte sagt att han skulle vara ledig hade jag blivit positivt överraskad när han kom hem tidigare än han brukade men nu blev det en seg och lång dag. Det är som när man börjar kolla på klockan om det är dags att gå hem redan vid nio när man jobbar halvdag. En inställningsgrej.

Idag fick jag tågbiljetterna till Stockholm, dit jag ska åka på kurs nästa vecka. Kursen verkar rätt kul och det känns nästan som semester att få bo på hotell, sova till halv åtta varje morgon, få serverad mat hela veckan och få hålla på med intressanta saker (Nils är också intressant men lite på ett annat sätt.) Men det kommer att bli jobbigt att vara ifrån Nils en hel vecka. Och jag känner mig som en dålig mamma som gör det. Fast jag inte har något val. Jag måste gå den här kursen.

Det är lite intressant för när jag var gravid träffade jag en tjej på jobbet som var i exakt samma situation som jag är i nu. Hon hade varit hemma med sin dotter i nästan 1,5 år och nu skulle hon åka ifrån henne en vecka för att gå på samma kurs som jag ska på nu. Precis som jag tyckte hon att det skulle bli jobbigt och att det inte kändes rätt att lämna dottern så länge.

Jag hade inte så mycket medkänsla med den här tjejen då. Jag tänkte att det är klart att barnet skulle klara sig fint med sin pappa och att det var typiskt tjejer att få dåligt samvete över en sån sak. Jag tänkte att jag inte skulle bli sån som hon var. Men det är jag. Ganska klyschigt, men man ska inte döma folk när man inte har varit i deras situation. 

5 kommentarer:

  1. Intressant reflektion om att döma folk och det stämmer mycket väl, tycker även jag.
    Vad är det för kurs du ska gå?

    SvaraRadera
  2. hmm men nu vet du bättre!
    skoja bara ;)
    din blogg är bättre än kissies förresten!
    ha det kul i stockholm

    SvaraRadera
  3. Ja, intressant! Så tänkte nog jag också innan, även om jag har ganska lätt för att vara ifrån Isak så är det mycket jobbigare än vad jag trodde att det skulle bli.

    Du får försöka tänka på hur mysigt det kommer bli för G och Nils att få en vecka för sig själva, det tror jag är jättebra för dem! Och precis som du säger så får ju du värsta lyxveckan och kommer komma tillbaka ännu gladare än innan!

    Vi funderar på om jag och E skulle åka en weekend (tre nätter) till New York i vår, men jag tycker att det känns jobbigt. Det är en helt annan grej att lämna sitt barn till någon annan än att lämna till den andra föräldern...

    SvaraRadera
  4. Njut av att gå på din kurs, och kunna sova till halv åtta. En dålig mamma hade nog själviskt stannat hemma, istället för att lämna över ansvaret till sin man. Du, liksom jag, vet ju att både Nils och G fixar detta. Jag säger bara, NJUT!

    SvaraRadera
  5. Militärmamman: Tack. Jag vill inte skriva för ingående om mitt jobb på bloggen =). Men kursen är en förberedelse för det jag ska jobba med från och med i vår och två år framåt. Innehåller bl.a. mediaträning vilket jag tycker låter kul.

    Karl: Haha. Läser du hennes blogg?

    RebeccaW: Jag håller verkligen med att det är mycket svårare att lämna till någon annan än föräldern. Jag vet ju att G och Nils kommer ha det toppen. Jag tycker verkligen ni ska åka till New York och lämna Isak hos en bra barnvakt om det fungerar. New York var verkligen något speciellt men det blir ju inte samma med barn.. Men visst åker ni till L.A snart?

    Ingemar: Tack för peppande ord =). I will!

    SvaraRadera