Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

söndag 6 november 2011

Nils 16 månader

Hua, vad tiden går fort. Hur kan Nils vara 16 månader redan?

Så här är han nu:

Vet inte hur lång han är och vad han väger. Gissar på cirka 78 cm lång och 11 kg tung...

Har 11 tänder. Fyra framtänder uppe, fyra framtänder nere och tre kindtänder.

Har blivit lite mer kräsen med maten. Kan vägra att äta viss mat. Favoriträtterna är pasta med köttfärssås, gröt och allt som kan kallas efterrätt. Kan äta bröd om man delar det i småbitar och lägger det i munnen på honom. Han vill inte äta bröd som en smörgås och är det någon form av pålägg på brödet så spottar han.

Har blivit bättre på att äta på egen hand. Om man lägger upp en sked med lämplig mängd mat på så kan han äta själv utan för mycket söl. Men han är inte så bra på att ösa upp mat på skeden själv.

Sover mellan 20 och cirka 6.30 och mellan 12 och cirka 13.45.

Har blivit lugnare och jämnare i humöret. Han är inte lika intensiv och mycket mer självständig. Kan leka själv ganska länge. Underbart tycker jag.

Hans "ordförråd" består nästan enbart av en massa ljud. Han säger vov, mjau, bä, mmm, brum på frågan om vad hunden, katten, lammet, kossan och bilen säger. När man frågar vad grisen säger rynkar han på näsan och andas lite tyngre. Han har även ett vampyrljud som G lärt honom. Han låter som en indian om man frågar om hur den låter. Han säger pappa och lampa om man frågar om han kan det. Ber man honom att säga mamma så säger han pappa. Spontant säger Nils i princip bara "där" och "isch" som jag tror är usch. Vissa av djurlätena kommer också spontant ibland.

Är oftast glad numera men har ett riktigt humör om han inte får som han vill.

Bryr sig inte så mycket om/är lite rädd för andra barn.

Gillar att gunga, bada, vara på utflykt, när man sjunger för honom, att leka lekar som "prästens lilla kråka", peka i ljudböcker, att öppna och stänga dörrar/lådor, sitta och pilla med saker, gå i trappor, kolla på filmer på datorn och på stora fordon.





Rymmer gärna från den plats jag vill att han ska vara på. Är vi på öppna förskolan vill han gärna vara i entrén där skorna och vagnarna är. Är vi på lekplatsen vill han gärna vara utanför lekplatsen och kolla på bilar eller gå i trappor. Han blir riktigt sur när jag bär tillbaka honom.

Blir riktigt glad när man kommer hem efter att ha varit borta. Han är vår gullunge.


4 kommentarer:

  1. Så söt han är! Verkar vara ett litet charmtroll! Många likheter med jämngamla Elise. De är så roliga att ha och göra med nu tycker jag!
    Är du mammaledig heltid?

    SvaraRadera
  2. Tack =). Jag tycker också att de är i en härlig ålder just nu! Yes, jag är hemma på heltid. Planerar att börja arbeta någon gång efter årsskiftet beroende på hur det ser ut med mitt jobb och förskoleplatser..

    SvaraRadera
  3. Okej, jag förstår. Velar lite med min mammaledighet nu med andra barnet, vet inte hur jag vill ha det... Därav frågan. Skriver nog ett inlägg om det sen.

    SvaraRadera
  4. Jag förstår. Det är lurigt sånt där. Ska bli spännande att läsa om.

    SvaraRadera