Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

onsdag 16 november 2011

Träning på bloggen

Förra veckan fick jag gjort allt jag tänkt göra. Två spring-, två kettlebell- och ett yogapass. Jag mår hemskt bra när jag tränar så mycket.

Förr tränade jag främst av estetiska skäl och för att kunna äta lite extra glass utan märka av det. Jag tränar fortfarande av de anledningarna men ju äldre jag blivit och framför allt sen Nils kom så tränar jag faktiskt främst för att jag mår bättre av det, både fysiskt och psykiskt.

Jag tycker inte jag ser så vansinnigt annorlunda ut rent fysiskt efter jag fått barn men jag känner att kroppen behöver träningen så mycket mer nu. När jag inte tränar börjar jag flåsa när jag går i trappan, kommer på mig själv med att sitta som en banan, får ont i nacken och huvudet, och känner mig allmänt stel och osmidig. Det känns som att kroppen har åldrats fem år under de här två åren. Jag undrar om det är ett "förfall" som inträffar en gång - från att inte varit gravid till att ha varit det - eller om det kommer bli ett lika stor förfall vid varje barn.

Vad gäller det psykiska så läste jag om någon undersökning där det stod att 30 minuters träning om dagen hade lika stor effekt på det psykiska välmåendet som antidepressiva medel. Jag tycker verkligen man kan känna skillnad på humöret när man tränar. Det är sällan (typ aldrig) som man känner sig deppig och grinig efter ett träningspass. Problemet är väl att man inte så sugen på att sticka iväg till gymet när man känner sig lite låg.

Jag tänkte härma Militärmamman och lägga upp en flik på sidan av bloggen som jag uppdaterar med min träning allt eftersom veckan går. Jag kommer inte att skriva upp promenader. Så skriver jag ett inlägg om det när jag har något vettigt att säga om den istället. Som ni kan se har det inte blivit så mycket tränat den här veckan. Ännu. 

4 kommentarer:

  1. ja mama skall ju vart en riktig kalaspingla i sina ungta dar :)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du skriver träningsdagbok här på bloggen! Kör du kettlebells på gymmet och kör du i grupp eller ensam?

    SvaraRadera
  3. Jag har ju härmat dig. Sån bra idé att lägga den i kanten och uppdatera allt eftersom! Jag kör själv efter ett intervallpass som Olga lagt upp på sin blogg: http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/2011/10/31/tabata-for-kettlebells/

    SvaraRadera