Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

lördag 20 november 2010

Fördelar/nackdelar med att skaffa barn tätt

Nils ligger och sover middag. Jag äter chokladpudding gjord på soyagrejer. Riktigt god faktiskt. G är på väg till julfest med jobbet.

G tog Nils den här natten så jag har fått sova hela natten (förutom den delen då jag matade honom).  Efter det åt vi frukost på Villa belparc.  Så mysigt att gå genom Slottsskogen och se alla barn som åkte pulka i snön. Ska bli kul att leka i snön med Nils när han blir tillräckligt gammal. Villa belparc är för övrigt mitt nya favoritcafé dels då det är ett riktigt mammacafé men främst för att väldigt många av deras bakverk är bakade på vegetabiliskt fett vilket innebär att även jag kan äta det.

Jag har massa jag borde göra nu när Nils sover som att packa till Stockholm, duscha och hämta tvätten. Men det är så skönt att bara sitta ned lite. Inte så ofta man hinner det.

Igår hälsade jag och en kompis på en tredje kompis som fått en tjejbebis. Det är hennes andra barn. Det första barnet är också en tjej och hon är två år. Egentligen är ju det här helt självklart men jag kom på mig själv med att vara fascinerad över att kompisens andra barn inte såg ut exakt som det första barnet. Jag hade liksom en idé om att alla hennes barn skulle se ut på det sättet. Känns också ganska konstigt att man någon gång förmodligen kommer få ett till barn som inte alls behöver vara likt Nils.

I bilen hem pratade jag och den andra kompisen om när det är lagom att skaffa sig en tvåa, om man nu vill (och kan) det. Innan jag fick barn har jag aldrig förstått mig på folk som skaffar barn tätt med motiveringen att man vill bli av med småbarnsåren. Jag tänkte ungefär att om man tycker att det är så jobbigt så är det väl dumt att medvetet göra det ännu jobbigare. Men nu när Nils är här kan jag faktiskt förstå hur man tänker. Om man, som jag är inne på, väntar några år innan man skaffar en tvåa så kommer man få börja om med allt nattvak när livet precis börjat bli lite mer normalt igen.

Här är fördelarna och nackdelarna med att skaffa barn tätt som jag ser det:


Fördelar:

* Barnen har större glädje av varandra.
* Barnen kan underhålla varandra = lättare för mig.
* Man är fortfarande ganska ung. Lättare att bli gravid + orkar mer.
* Mindre risk att man glömt av hur man gör vissa saker.
*Mindre risk att man skämmer bort det första barnet som tidigt får lära att dela med sig m.m.
* Förmodligen kortare tid med nattvak m.m.

Nackdelar:
* Det första barnet får inte vara självt lika lång tid.
* Jobbigare att ha två små barn.
* Det kan skapa konkurrens mellan barnen.
* Man hinner knappt komma tillbaka till sin vanliga kropp innan man ska vara gravid igen.
* Den sammanlagda tiden med bebis och småbarn blir kortare. Ens yngsta kommer alltså flytta hemifrån tidigare.
* Dåligt för karriären? Man hinner knappt tillbaka till jobbet innan man ska gå hem igen. Samtidigt blir småbarnstiden mindre utdragen vilket kanske är bra.

Det finns säkert massa fler punkter men det är de jag kommer på nu. Men precis som när man bestämde sig för att skaffa nr ett ska man nog inte fundera för mycket över när det är helt rätt för det är den nog aldrig. Känner man för det så är det nog ganska rätt. Gör man det inte ska man nog vänta ett tag till.  
 

1 kommentar:

  1. Åh gud jag får ångest. Jag är så splittrad! Å ena sidan skönt att "få det gjort" när man ändå håller på. Och himla kul sen när de kan ha glädje av varandra. Å andra sidan, jag vill verkligen inte ha två blöjbarn och en sån där stor vagn för två barn.

    (Sen måste jag övertala E också för han säger att han definitivt inte vill ha fler barn)

    Jag tar mig fram till fots mest, det är det som är så underbart med Uppsala, nästan allt är inom gångavstånd (och jag gillar att gå). Men annars blir det bilen.
    I Stockholm blir det buss - GRATIS! =) Du får passa på att åka lite gratisbuss när du är där! =)

    SvaraRadera