Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

fredag 29 april 2011

De senaste nätterna

De senaste nätterna har varit lite bättre. Igår vaknade han en gång men var då vaken i cirka en kvart. Jag körde buffen när han var ledsen och i övrigt våra vanliga nattningsrutiner. Inatt vaknade han tre gånger men somnade om på någon minut när han fick nappen och sin elefant.

Det verkar finnas väldigt olika inställning till hur bra ens barn ska sova på nätterna. När jag har frågat på BVC om man tycker att jag ska köra någon metod för att få Nils att sova hela natten har de varit helt oförstående och menat att Nils sover jättebra och att lite sämre sömn är något man får räkna med som småbarnsförälder. Att mammor som har barn som vaknar nätterna igenom inte tycker att Nils vaknanden är något problem har jag förståelse för.

Personer som har kört metoder på sina barn verkar snarare ha inställningen att man får skylla sig själv om man inte lär sitt barn (alltså kör någon metod) att sova tolv timmar i sträck. Och sett ur förälderns utgångspunkt har de väl rätt. Vill man få sova jättebra så måste man väl ta striden.

Men jag är så mesig med Nils. Den där inställningen av "självklarhet" som Anna Wahlgren förespråkar i sina metoder har jag inte alls. Jag är lite mer: Nu ska vi se om du ville sova utan nappen. Nähä, du blev ledsen. Stackars liten, här får du nappen. Typ.

Men om man nu ska köra ngn metod så är väl tillfället när Nils flyttar ur vårt rum ett bra tillfälle. Han kommer ju förmodligen krångla ändå. Kanske att man ska läsa in sig lite på "Sova hela natten kuren" och välja ut de bästa bitarna...

Nils behöver lära sig att:

* somna utan napp
* somna utan sin elefant som spelar
* somna utan att vi ligger bredvid han säng när han somnar

Lyckas vi lära honom det så tror jag han kommer sova hela nätterna. Vad skönt det hade varit...

1 kommentar:

  1. Nils verkar inte ha jättestora sömnproblem direkt, ungefär som min kompis Johannas dotter! De har kört Sova hela natten i en vecka. Länkade till hennes blogg häromdagen. Hon kan ge dig tips för hon kan allt om den där metoden! För visst kan man göra om den lite så den passar en själv.

    SvaraRadera