Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

måndag 4 april 2011

Mysig helg

Den här helgen har gått i ätandes tecken. Jag inbillar mig fortfarande att jag måste äta upp mig efter magsjukan.

Igår åt vi brunch på ett litet mysigt café i närheten av oss. Surdegsbröd med ost och skinka och marmelad, juice på apelsin och jordgubbe, scones med blåbär och choklad och så en god kaffe på det. Mums!








Efter brunchen var vi på stadsbiblioteket och spanade. Ingen av oss lånade nånting. Jag och G för att vi blir stressade av att veta att vi måste lämna tillbaka böckerna. Nils för att han brukar käka på sina.

Sen blev det en glass på Lejonet & Björnen och ett blöjbyte på NK. Sen vi skaffade glassmaskinen spelar det ingen roll hur dyr och fin glass vi köper. Den slår aldrig den hemmagjorda.

Sen begav vi oss hemåt. Jag piffade inför kvällens middag med vänner där vi skulle fira min 30-årsdag.

Middagen ägde rum på ett tapasställe mitt i stan. Vi var nio personer med mig. Väldigt mysigt att träffa alla vänner och bara kunna sitta och ta det lugnt. Jag ska verkligen försöka göra det oftare. Jag fick en superfin present också. Ett presentkort på Hagabadet så jag kan göra en behandling och äta lunch med vin. Jag längtar redan till den ska utnyttjas. Fast jag tyckte det var lite pinsamt att få present när jag inte anordnat någon middag eller liknande.

När jag kom hem efter middagen ungefär klockan halv ett så var G fortfarande uppe trots att han skulle ta natten eftersom jag var på galej. Otroligt avslappnat att stanna uppe så länge när man vet att Nils vill upp och lattja klockan halv sex. Funkar bara om man inte tar nätterna så ofta...

På söndagen blev det brunch igen. T.o.m. Nils fick sin mat serverat på ett elegant sätt.


Efter brunchen var vi hemma hos G:s äldsta bror som fick en son i mars. G:s andra bror som också fått en son nyligen var också där. Och Nils äldsta kusin Embla. Hela kusingänget på den sidan alltså. De nya bebisarna var jättesöta och väldigt små. Det känns overkligt att Nils nånsin varit så liten. Det känns som han alltid varit i den ålder som han är just nu.

Nils härjade rätt friskt hemma hos farbrodern. Gnällde och krävde uppmärksamhet. Hoppas att han inte skrämde upp de nyblivna föräldrarna för mycket =).





Barnen från vänster: Nils, Einar, Lloyd och Embla  
På kvällen blev det Mästarnas mästare. lasagne och hemmagjord chokladglass.

Glassen gjorde vi såhär:

Vispa samman:

3 dl vispgrädde
3 äggulor
5 msk florsocker
2,5 msk kakao

Lägg därefter i lite grovt hackad mjölkchoklad och hackade cashewnötter.
Häll ned allting i en glassmaskin och låt vara i 30 minuter. Lägg in glassen i frysen i minst en timme.
Färdigt! Jätteonyttigt och jättegott!

2 kommentarer:

  1. Oj vad mycket gott! Jag ska på brunch på lördag, ska bli underbart att frossa lite.

    Vad stor Nils ser ut bland de pyttesmå kusinerna. Förresten, kallar ni honom Nisse?

    SvaraRadera
  2. Grattis till dina 30 år! =) Jag hade ingen åldersnoja eller så när jag skulle fylla 30. Men idag gjorde jag ett test på nätet och en fråga var: Är du yngre eller äldre än 30? Och då kändes det lite jobbigt att faktiskt fylla i ÖVER! (Fast jag inte ens fyllt 31 än)...

    SvaraRadera