Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

måndag 25 april 2011

Nu är påsken slut

Det känns som det är söndag idag. Skönt för då blir det tisdag på en gång.

Det bästa med den här påskhelgen har varit att Nils har lärt sig att sätta sig ned själv från stående. Nu behöver han inte hjälp att ta sig ned längre och det känns mycket säkrare att ha honom stående vid saker eftersom han sätter sig på rumpan när han tappar balansen. Han har överhuvudtaget blivit mycket fegare och det känns jättebra. Han har inte haft på sig töntiga hjälmen på hela dagen.

Nils har dessutom varit på strålande humör hela dagen och mer självständig än han varit på länge. Jag vet inte när han var så här lätt att ha att göra med. Kanske att han äntligen är ur den där fasen.. Hoppas att den här nya Nils stannar länge. För han är supergo.

Idag har jag varit på ansiktsbehandling på Hagabadet. När jag och mina syskon var där sist fick jag köpa ett  klippkort med tre behandlingar för samma pris som en. Men kortet måste utnyttjas inom två månader. Dessutom åker ju vi på semester i slutet av maj så det blir till att snabba på om det inte ska bli en dålig affär. Så jäkla jobbigt alltså =).

Många bloggare verkar köra olika sov-metoder på sina barn nu. Igår förelog även G att vi skulle köra någon metod som skulle få Nils att sova hela natten. Nils vaknar till några ggr på natten men somnar nästan alltid om när han får nappen. I övrigt sover han mellan 19.30-6.00. Imorse sov han till 6.30. Jag är emot alla metoder som går ut på att Nils ska vara ledsen. Jag tror det funkar för att få barnet att sova bra men jag vill helt enkelt inte att han ska vara ledsen utan att vi gör någonting åt det.

Om Nils sov helt värdelöst hade jag säkert kunnat tänka mig det men nu när han sover helt okej så känns det onödigt. Jag har dessutom en kompis vars barn gick från att sova helt okej till att sova uselt när de försökte köra någon metod. Så Nils får fortsätta att vakna lite på nätterna. Imorgon ska vi dessutom köpa en baby-watcher och flytta ut hans säng till hans egna rum. Ska bli spännande att se hur det kommer att funka. Kanske att han är tillbaka i vårt rum på onsdag.. Kanske inte. 

2 kommentarer:

  1. Isak behövde också nappen ett par gånger varje natt, men efter två-tre nätter i eget rum så slutade han behöva nappen och sover hela nätterna. Han stoppar in nappen själv ibland på morgonen och det kommer Nils också lära sig snart tror jag. Jag tycker att ni gör rätt som avvaktar lite med metoder och testar eget rum! Ge det minst tre nätter!

    SvaraRadera
  2. Ja vi gick in och gav honom nappen ett par gånger de första två nätterna, vi väntade dock tills vi verkligen var säkra på att han inte skulle somna om. Tredje natten sov han hela natten men gnydde till några gånger. Vi behövde dock aldrig gå in!

    Hoppas Nils gillar att sova i sitt rum, blir spännande att höra hur det går!

    SvaraRadera