Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

lördag 9 april 2011

Fredagsmys

Några fredagar de senaste veckorna har vi lagt ned Pyjamas-Nils i vagnen och gått till en bra restaurang nära oss. Jag tar alltid råbiff till förrätt. G har gått från att säga att det är äckligt till att smaka några tuggor med viss förtjusning.

Igår vågade vi inte ta med Nils eftersom han varit så gnällig på dan att det hade känts jobbigt om han hade vaknat.

Jag gjorde istället ett försök att sno ihop en råbiff på egen hand.

Det enklaste sättet att få till köttet är nog att be en service-minded livsmedelbutik att mala till lite köttfärs av nötinnanlår. Hemköp var inte så pigga på att hjälpa till klockan sju på en fredagskväll så jag köpte helt enkelt lite nötinnanlår, hackade det och körde allt med stavmixern. Sen blandade jag smeten med lite vatten och formade små biffar.

Jag var lite orolig för att det inte skulle bli tillräckligt fint malt. Det hade jag inte behövt för det blev snarare för fint. Nästa gång ska jag ta det lite lugnt med mixern. Eller gå till en bättre mataffär.

Jag hade följande tillbehör till råbiffen:

* hackad gul lök
* kapris
* äggula
* fransk senap
* cayennepeppar
* paprikapulver
* havssalt

Man kan även ha rödbeta, inlagd gurka, löjrom, nyriven pepparrot, tabasco, citron...

Förutom att köttet blev lite väl finmalt blev det väldigt gott och smakade precis som ute.


2 kommentarer:

  1. Det här receptet ska jag pröva vid tillfälle. Kommer ihåg när Chatarina och jag beställde in utan att riktigt veta vad, på en Budapestresturang. Det var på bröllopsresan 1973. Kocken kom fram till bordet och till vår stora förtjusning snodde han ihop, visade det sig, just en råbiff. God vad jag kommer ihåg, men kanske inte att rekommendera en stekhet dag. Att, som du, göra den själv känns bättre.

    SvaraRadera
  2. Åh jag älskar råbiff! Det här ska jag laga snart.

    SvaraRadera