Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

torsdag 31 mars 2011

Avokadosoppa

Idag gjorde jag avokadosoppa med räkor efter recept i Buffé.

Den är lätt att göra. Den är nyttig. Och den var jättegod. En pangsoppa.

Det här hade jag i:

3 mogna avokador
2 schalottenlökar
1 påse bladspenat (65 gram)
7 dl vatten
2 msk buljong
1 msk färskpressad limejuice

Så här gör man:

Skalar och finhackar löken.
Fräser löken mjuk med olja.
Tillsätter spenaten och fräser ytterligare någon minut.
Häll på vattnet och buljongen. Låt koka upp.
Dela och kärna ur avokadon och lägg i kastrullen. Ta av kastrullen från värmen.
Mixa allt med en stavmixer.
Tillsätt limejuice.
Smaka av med salt och peppar.

Servera med räkor.

Det blir perfekt till en middag för två personer och en lunch (för en person) eller ett mellanmål dan därpå.


Vet inte om NÅN blir sugen på soppan nu. Kortet gör den inte rättvisa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar