Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

lördag 5 februari 2011

Flitig slampa

Uttrycket att vara en "flitig slampa" använts ofta hemma hos oss.

Uttrycket kommer ifrån min tidigare arbetsplats och kom till när min dåvarande chef gick förbi en kollegas rum. Hon satt och arbetade övertid och chefen var på väg hem. Chefen ville väl peppa min kollega lite och sa "här lyser flitens lampa". Ett ålderdomligt uttryck som väl mest betyder att man är flitig.

Problemet var bara att en annan kollega gick förbi och hörde orden "här sitter det en liten slampa". Efter att missförståndet retts ut hade vi mycket roligt åt det här. Och numera använts alltså uttrycket att vara en "flitig slampa" hemma hos oss när någon varit lite extra duktig.

Och det verkar bestämt som det varit en flitig slampa här och sorterat tvätten (som han också tvättat) medan jag sovit.



Jag har för övrigt sovit mellan 22.30-9.00. Det är livet. Eller det VAR livet innan man fick barn =). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar