Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

tisdag 8 februari 2011

Nils 7 månader

Nils fyllde 7 månader igår.

Här är Nils just nu:

65 cm lång (20 januari) och 8 600 gram tung (idag).

Har 68 och 74 i klädstorlek. 80 när vi inte har tvättat på länge.

Har smala långa armar, korta knubbiga ben, en tjock vällingmage och ett stort platt huvud. Är söt som socker tycker mamma och pappa.

Är glad eller grinig och sällan något däremellan. Är riktigt envis och vet vad han vill.

Sover 19.30-5.00. Däremellan nappas det och nattas om i lite olika omfattning. Han äter inte på natten längre.

Somnar numera i egna sängen. Med allt mindre protester.

Har de senaste dagarna halvvägrat all riktig mat som inte är frukt och bär. Sötpotatis i olika varianter går också bra. Verkar vara en riktig sockerråtta.

ÄR mjölkallergisk (eget inlägg om det vid tillfälle.)

Har äntligen börjat fatta hur han ska ta sig framåt. Han har snurrat runt runt och ålat bakåt i minst två månader nu. Till sin stora ilska eftersom han aldrig kommit dit han velat. Kan numera åla framåt en kort bit om det är något han verkligen vill ha.

Sitter stabilt och parerar själv. Klarar dock inte övergången från sitta till åla. Har inte heller fattat att han inte bara kan slänga sig bakåt när han vill stå. Får därför bara sitta själv när någon är med.

Står ganska stabilt när han håller i något.

"Pratar" mycket och högt. Säger kanske "nam" om mat. Är inte säker på om han vet vad han säger men han säger hur bara "nam" i samband med mat eller när man tar ifrån honom maten. Själv hade jag hoppats att det första ordet skulle vara mamma. Brädad av en falukorv, typ.

Pussas när han är trött.

Sover ALLTID i vagnen.

Har de senaste dagarna börjat suga på tummen. Vore underbart om han kunde göra det på natten så jag slapp att nappa honom. Lättare att vänja av någon med napp än med tumme dock.

Har fortfarande inga tänder. Får förnedrande brev från Folktandvården om att börja borsta. Får snart sluta med att skylla hans gnällighet på att han snart ska få tänder. Han ÄR en skitunge helt enkelt.

Världens bästa skitunge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar