Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

torsdag 5 maj 2011

Torsdag

Idag har jag gjort en morot- och äpplegratäng till Nils. Men eftersom han inte fått smaka den ännu får inlägget vänta till imorgon.

Igår började vi försöka lära Nils att somna om själv. Jag har lagt planerna på att köra Anna Wahlgrens Sova hela natten metod på hyllan. Tillfälligt iaf. Metoden kräver ju att Nils ska sova på exakt samma tider på dagen och det tycker jag är svårt att kombinera med att ha ett socialt liv. Dessutom åker vi ju till USA den 23 maj och då kommer hans tider ställas om helt. Och jag vill verkligen inte kura honom två gånger.

Istället har vi bara slutat att hjälpa Nils att komma till ro efter att vi lagt honom. Han får ha nappen om han vill men han måste hitta den och sätta in den i munnen själv. Det ligger fem nappar i hans säng just nu. Vi har även slutat att spela hans elefant till dess att han somnar. Nu spelar vi en gång och sen är det bra. Hittills har vi dock legat bredvid Nils när han ska somna och det borde vi väl också lära honom av med egentligen.

Igår kväll gick det sådär. Nils fattade inte alls varför han inte fick någon napp och blev ledsen. Han hittade visserligen nappen men han satte in den åt fel håll varje gång. Det tog 45 minuter innan han somnade och då hade jag fått ta upp honom några gånger eftersom han stortjöt.

Han vaknade tre gånger under kvällen och natten. En gång tog han nappen själv och somnade om men de andra gångerna låg han bara och grät. Vi småfuskade till sist lite genom att lägga nappen i handen på honom så han kunde ta den själv.

Idag har jag tränat Nils lite på att sätta in nappen genom att ge honom den några gånger under dagen. Och idag lyckades han faktiskt hitta nappen direkt och få in den åt rätt håll på första försöket vid nattningen. Han somnade fem minuter efter att jag lagt honom i sängen. Tyvärr tror jag inte att det kommer gå lika bra inatt när han vaknar och det är mörkt. Jag har iaf lagt flera av napparna på samma ställe så att han ska kunna lära sig vart nappen ligger. Vi får se hur det går. Fortsättning följer.

Idag har vi varit på Frölunda torg med Lisa och Tova. Tova, som är 1,5 månad yngre än Nils, har numera lärt sig några tricks som inte Nils kan. Nu blir det till att träna hemma...

Frölunda torg har numera öppnat en ny avdelning som innehåller ett amningsrum med massa fåtöljer och barnstolar, skötbord och en lekhörna. Lekhörnen bestod av massa hårda skumkuddar i olika former. De var perfekta att klättra på och en var som en liten koja med gardiner där man kunde leka tittut. Nils tyckte att det var mycket roligare att vara där än att åka vagnen i tråkiga affärer med mig. Dit kommer vi definitivt att gå igen. Väldigt smart av torget att fixa en sådant rum! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar