Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

lördag 28 maj 2011

Sista natten i New York

Nu har vi varit i New York i tre dagar. Imorgon tar vi tåget till Providence där en hyrbil väntar.

Resan hit gick hur bra som helst. Nils var hur fin som helst. Sov en del i sin sovkorg som vi fick låna av flygpersonalen och i övrigt var han en gullunge. Det har visat sig att vi valde att åka i en bra ålder för Nils. Hade vi åkt när han var mellan 8-10 månader så hade det inte varit lika mysigt. Förutom att Air France har slarvat bort vår sulky så var allt med flygresan toppen. (Vi har fått låna en sulky så länge och den är helt okej förutom att den inte går att fälla till fullt liggläge.)

Även New York har varit hur bra som helst.  Vi har bott mitt i smeten på 57 avenyn. Hotellet har varit helt okej men inte jättemodernt. Vi har turistat på riktigt och vart runt en hel del. Man blir hela tiden påmind av hur många tv-serier och filmer som utspelar sig i New York eftersom man känner igen så mycket. Vi spanat in Chinatown, Little Italy (som verkligen gör skäl för sitt namn eftersom det var superlitet), Chelsea, Ground Zero, Central Park, Frihetsgudinnan, Time Square, Naturhistoriska (som är med i En natt på museet) och säkert massa mer som jag inte kommer på nu.

Här är några iakttagelser från USA so far:

Folk är väldigt sociala och verkar älska barn. Nils har fått så mycket beröm för sitt utseende så han snart spricker av mallighet.

Däremot ser man nästan inga barn på gatorna i New York. De barn jag sett har varit inne på klädaffärer som typ Baby Gap. Lite annorlunda jämfört med Linné där det ju kryllar av barnvagnar. Vi har kommit fram till att folk flyttar härifrån så fort de får barn.

Pampersblöjorna är parfymerade.

Folk har inget emot att trängas i hissar. Det spelar ingen roll hur full en hiss är. Folk vill hellre tränga sig in än vänta på nästa.

Man är aldrig för otränad för att jogga i Central Park.

Det är hög lägstanivå på maten. Vi har hittills inte ätit något som inte var gott här.

Däremot är det svårt att hitta bra barnmat till Nils.  Eller så har vi bara varit på fel ställen.

Psykvården verkar inte särskilt prioriterad. Det finns gott om knasiga människor som går runt och pratar för sig själva. 

Folk i New York är eleganta, välklädda och små. Få skulle platsa i ett Ricky Lake-avsnitt. Tjejerna klär sig mycket kvinnligare än hemma i Sverige.

Här kommer lite bilder från New York

Nils på Naturhistoriska 















Nils lattjar med hundvalpar i Central Park





































På promenad i Central Park 
Nils åker tunnelbana
Times Square


Tittut på Macy´s
Alla säger att jag är så cute...
På båttaxi utanför Frihetsgudinnan

4 kommentarer:

  1. Men gud vad avis jag är! Hmpf jag har aldrig var i NY. Ser underbart ut!

    SvaraRadera
  2. Det är bara å åk som Stenmark skulle ha sagt =).

    SvaraRadera
  3. Skönt att din jetlag verkar ha släppt Nisse! Du ser verkligen ut att stortrivas. Ha det gott alla tre!

    SvaraRadera
  4. Hej farfar. Vet inte om det är jetlag eller bara myror i brallan men jag håller fortfarande päronen vakna om natten. Men jag är inte den som surar över några dåliga nätters sömn =). Kram från Nils.

    SvaraRadera