Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

fredag 28 oktober 2011

Att inreda ett hem

Nu har vi valt tapeter till de ställen vi ska tapetsera om innan vi flyttar in nämligen hallen på nedervåningen, hallen mellan sovrummen och Nils lekrum. Snälla Morran tipsade om att strunta i tapeterna i hallen mellan sovrummen och att färglägga med konst istället. Vi övervägde detta ett tag men bestämde oss för en tapet iaf. Jag tror att bilden på hallen får den att se lite mer stilren ut än vad som egentligen är fallet  Dessutom vill vi få bort lite av den vita Skepp O hoy-känslan som finns i huset. Vi har därför valt att tapetsera bl.a. med en tapet som heter just så. Fast i Nils rum.

Att välja saker till hemmet är inte så lätt för oss. Ingen av oss tycker att det är särkilt kul att kolla på tapeter, färg, handtag till skåp m.m. men båda har en ganska bestämd uppfattning om hur vi vill att det ska se ut.

Våra tapetletande har gått till på ungefär följande sätt vilket är ganska typiskt för hur det går till hos oss när något ska inhandlas. Vi började leta lite sporadiskt och dissade varandras förslag. Jag tyckte att G:s förslag var för tokiga och moderna och han tyckte att mina förslag är för beiga och tråkiga. Jag letade mer än G och kom "störde" honom med nya tapetförslag i tid och otid. Gärna innan vi skulle gå och lägga oss. G tröttnade på att leta innan mig. Efter ett tag när jag märkte att jag inte får så mycket repsons i tapetdiskussionerna lade även jag ned att leta.

Kvällen innan tapeterna var tvungna att beställas för att vi skulle hinna få dem till dess att hantverkarna kommer tog vi upp letandet på nytt och var då lite mer öppna till varandras förslag. Vi lyckades välja ut 4 av de dissade tapeterna som vi nu kunde tänka oss. G var i huset på morgonen därefter och valde bort den sista.

Här är tapeterna som vi valt:

Tapet till hallen på nedervåningen:

Mullberry - (Köpt på Engelska tapetmagsinet.)

Tapet till hallen mellan sovrummet:

Lisa Bengtsson (Även denna köpt på Engelska tapetmagasinet.)

Tapet till Nils lekrum:

Photowall - (Köpt på www.photowall.se) 

Nu återstår bara att välja en vit färg till vardagsrum och matsal. Vi är återigen inne i fasen med det sporadiska letandet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar