Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

söndag 23 oktober 2011

Projekt sovmorgon

Projektet att få bort Nils tidiga morgonuppvak rullar på.

Vi la Nils åtta i torsdags kväll och på fredag morgon vaknade han, som vanligt, runt halv sex. Den sena läggningen hade alltså inte förändrat något. Nils hade bara sovit en timme mindre. Anledningen att vi började lägga honom senare var ju för att vi både skulle kunna ta upp honom när han ville gå upp men ändå slippa gå upp i ottan men jag hade inte riktigt räknat med att han skulle vakna lika tidigt som han brukar.

G ville ta upp Nils men jag kände att om vi gjorde det skulle inget bli bra. Även om han var ledsen och ville upp så hade han ju bara sovit 10 timmar. Skulle han inte få sova mer än han brukade på dagen så skulle den sammanlagda sovtiden bli alldeles för liten. Så jag körde på med ramsan till Nils somnade om. Det tog cirka tjugo minuter och han var rätt ledsen under tiden. Kändes verkligen inte kul. Nils vaknade igen klockan sju och då tog jag upp honom (hade vi kört helt enligt Anna Wahlgren så skulle vi inte ta upp honom förrän åtta.)

I lördags vaknade Nils två gånger tidigt på morgonen men somnade om efter några minuters ramsande. Han var inte särskilt ledsen heller. Jag tog upp honom när han vaknade vid sju.

Idag vaknade han en gång klockan halv sex. Jag måste ha sovit rätt ytligt för jag vaknade av hans första mummel och var där och ramsade direkt. Nils somnade om på stubben och sov till kvart i sju då jag tog upp honom.

Så helgen har blivit en sorts mini-kur trots att det inte var meningen. Jag tror att vi är tvungna att ha en tidsgräns för när vi tar upp Nils på morgonen. Låter vi Nils bestämma blir det uppenbarligen bara tidigare och tidigare. Låter man honom gå upp runt sju så har han sovit 11 timmar på natten. Jag tror att även det är i minsta laget men då vet man iaf att man inte står och ramsar för en jättepigg unge. 

2 kommentarer:

  1. Ska också testa den metoden. Jag vill också sova på morgonen :-)

    SvaraRadera