Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

måndag 17 oktober 2011

Vem ska få ta hand om Nils till våren?

Jag har tänkt att börja jobba igen till vintern och till dess måste vi ha fått en förskoleplats till Nils. Det finns rätt många förskolor där vi bor (och kommer bo). Tyvärr finns det även många barn på varje förskoleplats. För att få en plats måste vi därför bredda vår nuvarande ansökan med fler förskolor. Just nu har bara en förskola på vår ansökan. Vi har inte varit där och hälsat på eller så utan vi har bara gått på att den är populär och ligger nära vårt nuvarande boende.

Nu när vi ska flytta kommer två andra förskolor ligga närmare. Jag har spanat in den ena utifrån och den ser ganska mysig ut tycker jag. Men när jag frågade säljaren till vårt hus, vars tvååriga son gått där, så var han inte så positiv. Han sa att det hade varit strul med personalen och att man nyligen inför något nytt genustänk där man sorterat ut alla leksaker med "könsanknytning" typ bilar och dockor. Det låter inte som en förskola som passar oss. Den andra förskolan som ligger nära vårt hus vet jag inte så mycket om förutom att den låg under medel i en "nöjdhetsundersökning" som gjordes bland föräldrarna förra året. Den först nämnda förskolan i de nya området var inte med i undersökningen eftersom inte tillräckligt många föräldrar svarat...

Både jag och G arbetar i stan så egentligen är vi ju inte så bundna till att förskolan ligger nära vårt boende. Vi kan hämta och lämna Nils på vägen till och från arbetet. Men om man börjar titta på förskolor    i Linné där vi bor nu eller i innerstan så finns det hur många som helst att välja på. Jag hade tänkt att man skulle besöka de närmaste förskolorna och sedan välja den som verkade bäst i första hand. Men nu när de verkat så dåliga så känns det inte lika roligt.

Som alla andra föräldrar så känner jag att det är så enormt viktigt att det är goa personer som tar hand om Nils. Jag är kanske lite gammaldags men jag bryr mig inte så mycket om hur långt de kommit i sitt genusarbete eller vilken pedagogik de använder sig av men jag vill att de ska ha tid för Nils och vara fin med honom. Jag hade t.ex. tyckt att det kändes jättetryggt om man hälsade på en förskola och märkte att Nils bondade med personalen. Skulle det vara så gör det inget om barnen bara får leka med kottar och personalen kan t.o.m. få servera honom äcklig kräm till efterrätt (fast helst inte.)

Jag antar att man bara kan känna in hur personalen är genom att besöka förskolan så det är väl det vi får göra. Jag har mailat högsta hönset för förskolorna i Göteborg nu för att fråga om kötiden på de förskolor som ligger närmast oss. Är kötiden rimlig så får vi gå dit och ge dem en chans iaf. 

5 kommentarer:

  1. Det är så svårt det här med förskolor! Här i Uppsala är det kaos, det är 500 barn som sökt plats till januari och det finns 200 platser. Så nu bygger de (ännu en) barackförskola här i stan, med ny personal som ska skapa nya rutiner med allt kaos som det medför. Jag är så glad att vi fick vårt förstahandsval och har förstått nu vilken otrolig tur vi hade.

    Vet inte om du är intresserad, men såhär tänkte vi:

    Jag hade stora krav på den förskola Isak skulle få börja på och många sa till mig att det inte går att få allt. Men det gjorde det! Jag skulle aldrig klarat av att lämna Isak, ibland storgråtandes, om jag inte kände mig 100 % säker på att det var ett bra ställe han var på. Mina krav var att de skulle sova utomhus, inte serveras sötsaker överhuvudtaget, äta mat lagad från grunden, inte blanda små och stora barn i samma avdelning och såklart, viktigast av allt, bra, utbildad personal med ett tydligt pedagogiskt tänk.

    Nu går Isak på en Montessoriförskola och den pedagogiken kan jag också rekommendera även om vi inte hade det som krav. Barnen uppmuntras att klara av saker själva och det är häftigt hur mycket Isak lär sig där och man ser hur roligt han tycker att det är! Montessoriförskolor brukar också vara lite lugnare än många andra förskolor, vet inte riktigt varför men det är många som sagt det.

    Till sist så kan jag efter att ha pratat med andra föräldrar till äldre barn, konstatera att privata förskolor verkar generellt uppfattas som bättre än kommunala.

    Så himla skönt att ni verkar ha många förskolor som ligger nära, då ökar ju möjligheterna för att hitta någon som ni trivs med. Ska bli spännande att höra hur det går när ni hälsar på dem!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för din kommentar! Det är verkligen jätteintressant att höra hur andra tänkt och gjort. Alla de saker som du tar upp är viktiga för mig också men hur visste ni att det var så på den förskolan ni hade som första val? Hade ni kompisar som hade barn där eller ringde ni och frågade? Det står ju inte direkt i beskrivningen som finns om förskolan på Internet. Bra tips med Montessor! Vad skönt för er att ni har fått en förskola som ni är så nöjda med! Lovar att återkomma med inlägg när ni börjat besöka förskolor =).

    SvaraRadera
  3. Vi gick dit på "visning" innan vi sökte, jag hade läst på deras hemsida om deras pedagogik och matpolicy. Efter visningen var jag helt såld...=) Vi hade varit på två andra förskolor innan och tyckt att de var helt okej men när vi kom dit så insåg vi att de andra inte ens var i närheten av denna. Hoppas ni får sån tur som vi har haft!

    SvaraRadera
  4. Vi brottas med samma stora fråga. Jobbigt värre. Synd att man inte får välja och vraka. Du har verkligen haft tur Rebecca. Dock tror jag inte man ska att privata är bättre än kommunala förskolor. Förskolan Lilla Ny här i Stockholm var privat och de tvingades stänga när det kom fram att barn knappt fick mat och att dom typ slog barnen. Föräldrarna fick donera fruktpengar och om ett barn skulle firas på sin födelsedag fick föräldrarna betala.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det är svårt att bara välja. Och när man väl valt kommer man inte få det ändå. Privata förskolor är nog som kommunala. Det finns bra och det finns dåliga. Generellt sätt borde det ju åtminstone vara lite mer engagerade föräldrar på de privata eftersom det kräver lite mer att söka till dessa.

    SvaraRadera