Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

torsdag 20 oktober 2011

Idag ändrar vi Nils schema

Nu har jag fått nog av apatidiga morrnar. Idag ändrar vi Nils ät- och sovschema så att han läggs åtta istället. Dessutom ska jag var hårdare med att han bara får sova en och en halv timme på lunchen. I och med att han gått upp så tidigt så har jag låtit honom sova lite längre då för att kompensera. De senaste två dagarna har jag dock återgått till att väcka honom efter den schemalagda tiden och märkt skillnad direkt. Idag och igår gick han upp närmare sex än fem. Nu hoppas jag verkligen att han kommer sova till minst sju.

När jag föreslog den nya läggningstiden för G så var hade han bara en invändning. Han ville att han och jag skulle äta tidigare. Som det ser ut idag äter vi efter att Nils har lagt oss, alltså sju om maten är klar då. Så nu har vi bestämt att vi ska äta sex istället. Hela familjen. Det är väl på tiden att Nils ska få äta med oss andra. Och att han börjar äta samma mat som oss varje dag och inte bara när vi orkar.

Den nya mattiden innebär att jag kommer få laga maten varje dag eftersom G kommer hem från jobbet klockan sex (=listigt uttänkt av honom.) Men det är väl okej så länge jag är mammaledig. Jag kommer sörja våra lugna middagar utan Nils men jag får väl kompensera dem med lite te och choklad eller nåt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar