Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

onsdag 23 mars 2011

Att vara med honom är som att springa upp för en sommaräng och bli sjukt trött


Gnället och klängigheten fortsätter. Men även framstegen. Idag ställde han sig upp mot vårt soffbord. Knasigt hur han kan lära sig saker från en dag till en annan. 

Här ligger han och slår på mitt ben och vill komma upp och klänga

Idag har vi varit och käkat lunch med två gamla arbetskamrater till mig. Den ena fick barn drygt en månad efter mig och den andra är gravid och ska få barn nu i maj. Även om jag tyckte att de sista veckorna av graviditeten var jobbiga psykiskt så blev man lite avundsjuk på den gravida som har allt mysigt framför sig. Det kanske blir en andra bebis tidigare än man först tänkte...

Efter lunchen tog jag och den andra mamman en promenad förbi stadens alla barnaffärer. Jag hittade en body och två par byxor som Nils "behövde". 

I en av barnaffärerna hade de även en sparbössa i form av en elefant - en sån man fick av Föreningsbanken om man var barn och kund där under slutet av 80-talet. Fast den här var i mycket större än de man fick av banken och nog mer tänkt som en prydnadsak än en sparbössa. Elefanten väckte ljuva minnen av hur jag lurade av mina småsyskon sina surt förvärvade småslantar genom att ställa min elefant i köket med en lapp som det stod: Mata mig på. Det var tider det. Jag blev sugen på att ha en sån i Nils rum men de kostade 400 kr så det gick inte att motivera. 

Idag har jag provat två nya recept. Det ena var en linsgryta som Rebecka tipsat om. Det var jättegott och väldigt lättlagat. Jag har kopierat receptet direkt från hennes blogg eftersom den är lösenordsskyddad. Hoppas att det var okej. 

Linsgryta
En hackad purjolök
En bit (runt 1 dl) grovt riven rotselleri
1 grovt riven morot
En burk krossade tomater eller liknande (jag använde hela skalade tomater på burk och krossade lite själv)
En finhackad vitlöksklyfta
1 dl röda linser
Vatten (hur mycket beror på hur soppig du vill att grytan ska vara) + buljongtärning om du vill men jag äter inte buljongtärningar och hade ingen hemmagjord buljong. 
Kryddor, t ex chili, paprikapulver, gurkmeja, svartpeppar
Lite citronsaft
Fräs lök, rotselleri, morot och vitlök i en kastrull i olja utan att det tar färg. Häll över krossade tomater, vatten och kryddor och låt koka 10-15 minuter, tills linserna har mjuknat. Tillsätt citronsaften. Salta grytan när du tagit bort barnets portion. 

Jag följde receptet men jag hade i färsk koriander och serverade kyckling till. Jag har svårt för enbart vegetarisk mat. Det känns som det saknas något =). Ska bli kul att se om Nils gillar det imorgon. 

Det andra receptet jag provade idag var på pannkakor som Olga tipsat om. Det är bara nyttiga saker i men de är ändå kalasgoda. Här är grundreceptet: 

Två hela ägg och två äggvitor 
1 dl havregryn 
0,5 dl keso
Lite sukrin (sötningsmedel)
Lite salt


Mixa allt med en stavmixer så det blir en smet. 

Sen fanns det lite olika smakvarianter. Jag gjorde den med 2 msk jordnötsmör i. Dessutom körde jag 4 hela ägg och hoppade sukrinen. Det blev cirka 4 pannkakor. Serverade med hallon till. Mums!

1 kommentar:

  1. Klart det var okej! =)

    Konstigt att Olga inte var tydlig med att du behövde göra plankan varje dag. Det var typ det första hon sa till mig. Men det kan ju bero på mina före-bilder som jag skickade in där det tydligt framgick att jag behövde planka otroligt mycket för att bli av med magen... =)

    SvaraRadera