Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

lördag 5 mars 2011

Lördag

Nils bröt 12-timmars sviten inatt och gick upp 5.30. Det var G:s natt så jag fick ändå sova till klockan 9.00.

Vi har haft en mysig familjelördag. Först var på en sväng på stan och shoppade lite. G behövde nya brallor och jag ville hitta något fint att ha på mig på kusinens dop. Jag hittade inget som passade på ett dop men en tunika/klänning och en jacka blev det iaf. Kul med lite nytt.

Efter det promenerade vi i det fina värdet till ett fik och åt lunch och en semla.
Det är så mysigt att göra saker som en liten familj. Inte lika avslappnat som när det bara var jag och G men ändå så hemskt harmoniskt på något vis. Alla saker man gör med Nils känns så meningsfulla. Jag längtar efter alla kommande familjeutflykter vi ska göra. Som att ta Nils till Slottskogen och titta på djuren. Eller gå på Liseberg och åka karusell och äta våffla (om han nu får käka det nån gång.) Eller åka till havet och ta med fikakorg. Eller plocka svamp och bär i skogen. Eller alla semestrar.    

Sen bar det iväg till kyrkan för att se kusin Filip döpas. Nils är inte döpt och jag har inte varit på något dop sen min yngsta syster döptes för snart tretton år sedan. Jag blev lite förvånad över hur kristet ett dop är fortfarande. Jag trodde att kyrkan hade anpassat ceremonin för att få folk att fortsätta döpa sina barn.

Fint med dop:

* Det samlar familj och vänner för att visa upp barnet.
* Filip hade på sig samma dopklänning som jag, Filips mamma och alla andra syskon haft när vi döptes.
   Hans och alla våra namn är broderade på klänningen. Väldigt fint!
* Prästen var väldigt mån om Filip och de andra barnen som var där.
* Min söta bror var gudfar.

Dåligt med dop:

* Uttryck som: (citat fritt ur minnet) "dopet befriar barnet från mörkrets krafter" - Filip är världens snällaste tre månaders bebis. Vad är det han ska befrias från?

Nu har jag kört G till en fest och nattat Nils. Ligger i soffan med en kopp te och en pocketbok. Najs!

1 kommentar:

  1. Jag längtar också till alla utflykter! Men bara att ta en fika som en familj är som en utflykt, jag älskar det!

    Isak är inte döpt utan vi hade en "namnfest" för honom. Jag gillar kyrkor som lokal men tycker att det är fruktansvärt obehagligt med allt Gudsprat som t ex det citat du nämner.

    Är du och G gifta? Kyrkligt bröllop? Hur mycket Gud handlade det om då?

    SvaraRadera