Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

måndag 7 mars 2011

Nils 8 månader

Idag för åtta månader sedan fick vi höra Nils fina gallskrik för första gången. Han börjar bli stora pojken nu =).

Nils 8 månader:

* Sover oftast hela nätterna. Går upp mellan 5 och 7.

* Sover cirka två timmar på dagen uppdelat på tre pass.

* Det var snart två månader sedan vi var på BVC så jag vet inte hur lång han är eller hur mycket han väger. Skulle tro att han är cirka 68 cm lång och väger lite under 9 kilo.

* Äter allt (utom min köttfärssås) med mer eller mindre stor förtjusning. Alla som ser honom käka blir imponerade. Får katten själv välja blir det fruktpuré eller köpegröt.

* Sitter stabilt och tar emot sig själv om han trillar. Nästan alltid. Jag skulle fortfarande inte sätta honom utan kudde på ett marmorgolv.

* Ålar snabbt som en vessla. Tekniken går ut på att dra sig fram med armarna och ta fart med ett knä. Det andra benet hänger bara efter som en vante.

* Kan även ta sig fram korta sträckor genom att buffa sig fram på rumpan när han sitter.

* Står ganska stabilt själv om han har något att hålla i med båda händerna. Går några steg runt bord och liknande.

* Pratar mycket och högljutt. Säger mest något som låter som blablabla. Kan även säga mamm och babba. Han gör det helt random dock så vi har valt att inte bli för till oss ännu.

* Sover numera inte alltid i vagnen som han gjorde förr. Är däremot inte så förtjust i att åka vagn. Ute går det oftast bra men på ett varuhus skulle han helst vilja bli buren.

* Är ett ganska krävande barn. Kräver mycket uppmärksamhet och om han inte får det blir det gnöl.

* Gråter förskräckt när man går ut ur rummet. Även om den andre föräldern är kvar.

* Har noll tänder men ganska mycket hår numera.

* Om man frågar vad lampan eller pappa är så tittar han på dem. Mamma verkar han däremot inte ha någon koll på. Han brukar titta på lampan då med.

* Brukar pussa på mamma och peta pappa i näsan.

* Har utvecklat en surmin som han tar till vid neutrala stunder. Som när han åker bil.

Surminen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar