Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

onsdag 2 mars 2011

Nils sover bättre

Jag vågar knappt skriva det här men Nils har börjat sova så bra. Inatt sov han 19.30-7.00 med undantag för ungefär tjugo minuter vid femtiden då jag somnade om honom i sängen. Jag behövde alltså inte lämna min säng under hela natten.

Det gick nästan lika bra igår förutom att han vaknade första gången vid fyra och somnade om till sex.

Vi har anpassat tips från Rebecka (bloggen kräver lösenord) efter våra läggningsrutiner. Det började med att jag slutade att köra honom i vagnen när han vaknade på natten och ville leka. Jag började istället om med den rutinen som vi kör på kvällen när vi lagt honom i sängen. Han får nappen, vi spelar en speldosa och ger honom något att pilla på som en snutte eller ett gosedjur. Han brukar somna på fem minuter.

De första nätterna blev han ledsen och arg när jag inte tog upp honom. Även då gjorde jag som vi gör på kvällen om han blir ledsen. Jag tog upp honom och lugnade ned honom och sen la jag tillbaka honom och började om. De första nätterna fick jag lugna honom ett par gånger. Men nu verkar han ha fattat. Den senaste veckan har han gått att somna om mitt i natten men inte när det börjat närma sig morgon. I måndags gick jag upp tjugo över fyra t.ex. Men de senaste två dagarna har han alltså gått att somna om även när det är morgon. Jag ska väl inte ropa hej ännu men fy tusan vad skönt om det kunde fungera så här bra i fortsättningen. 

2 kommentarer:

  1. Oj men gud vad kul att jag kunde inspirera på något sätt! 19.30-07 är ju helt underbart! Vad duktiga ni är! Håller tummarna för att det fortsätter funka såhär bra.

    SvaraRadera
  2. Gud så skönt! Man blir som en helt ny människa när man får sova.
    Tror det är riktigt smart att köra samma rutiner på natten som på kvällen. De känner han ju igen som "aha-sov-dax-rutiner"

    SvaraRadera