Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

söndag 5 december 2010

Äntligen lite egentid

Vad fint det är med snö på träden!!

Nej, han klarade sig inte undan förkylningen. Konstigt annars så som jag snorat och nyst i närheten av honom. När jag blir förkyld är jag som den äckliga förkylda killen i reklamen som köper fisk (vet inte vad det är reklam för eller om NÅN vet jag menar. Men jätteförkyld och ofräsch iaf.)

Nils är snorig och rosslig och lite allmänt grinig, stackarn. Just nu är han på väg till ett adventskalas hos G:s bror. En kort visit eftersom han inte är på topp. Jag hoppar helt eftersom jag fortfarande inte är bra i ögat. Jäkla öga till att krångla. Hade jättegärna följt med och kikat på kusinmagarna. (G:s båda bröder och deras sambosar ska som nämnts få varsin bebis.)

Den här helgen har jag fått mer tid för mig själv än vad jag fått sen Nils föddes. G har varit borta några timmar med Nils både i torsdags, lördags och idag. Det är såå skönt att få lite egentid - även om jag börjar sakna Nils ganska fort. Lustigt också hur jag aldrig gör de där sakerna som jag tänker att jag ska göra om jag fick lite ensamtid. Som att rensa garderoberna. Istället sitter jag och vräker i mig brownie och slösurfar.

Egentid är annars hårdvaluta sen man blev förälder. Man är ju så sällan själv och kan göra precis vad man vill. När Nils var några månader fick vi en gratis föräldratidning på posten. I den fanns en lång lista på saker som man skulle komma att göra när man fick barn. Hela listan var av karaktären att man skulle fnissa lite igenkännande. Två av punkterna var iaf att man skulle komma att bråka om vad begreppen "egentid" och "egna pengar" egentligen innebar, något som jag tror de flesta föräldrar kan relatera till. Vi har hittills inte bråkat om pengar, däremot har vi inte alltid varit sams om egentiden, om man säger så =).  

Nää. Om man skulle göra något vettigt...

2 kommentarer:

  1. Egentid är guld värd! Synd att den sammanföll med gårdagens brorsmöte. Sambomagarna var sköna att skåda.
    Trist med ditt öga. Hade nåt liknande på vår bröllopsresa till Budapest.
    Hoppas att ni alla är friska och kan njuta av kanarievärmen till jul.
    Kul att läsa din blogg. Då får jag ju också lite aktuella bilder. Bra, när man som jag glömde korten på Nisse hemma hos er.
    Hälsar/farfar/svärfar/far

    SvaraRadera
  2. Hoppas du kom på nåt bra att göra av egentiden, jag sitter mest med datorn när jag har egentid...

    Isak började tycka om att pussas för kanske två månader sen? Kommer inte riktigt ihåg. Men det här att han drar i folk för att pussa dom är nytt, tre-fyra veckor bara. Det är faktiskt väldigt roligt =)

    SvaraRadera