Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

onsdag 22 december 2010

Vi är hemma i Sverige igen

efter sämsta semestern ever.

Nils fick hög feber och hosta redan första natten. Var ledsen och gnällig.

Vi var hos läkaren med honom tre gånger under de första dygnen. Det gick inte att få tag på en taxi med bilbarnstol så vi fick sitta med honom i famnen för att ta sig till läkaren.  

Mina iakttagelser kring detta:

* Taxibilarna på Fuerteventura är inte lika nya och säkra som svenska bilar. Den genomsnittliga åldern på bilarna vi åkte var cirka 25 år.  
* Taxichaufförerna på Fuerteventura kör inte lika säkert som svenska taxichaufförer. Inte ens när man säger till dem. Tänk häxa som ger någon en förbannelse i en skräckfilm så har ni vår sista taxichaufför till flygplatsen. (Som G gav 10 euro i dricks! Av mig fick hon bara onda ögat.)
* Taxibilarna på Fuerteventura tar inte Visakort. Inte så smidigt när man har bråttom och saknar kontanter.

De två första läkarna kunde nästan inte ett ord engelska så G fick beskriva Nils besvär med sin knaggliga skolspanska. Det gick faktiskt förvånansvärt bra - måste man så funkar ju allting. Fast vid första läkarbesöket ringde vi en av G:s kompisar, som kan spanska, så att han fick översätta. Hur som helst kändes det helt bisarrt att sitta med sin lilla sjuka bebis och förlita på en läkare som använder sig av Google translate för att ställa helt grundläggande frågor som hur gammal han är.

På det sista läkarbesöket - dit vi remitterats för att ta blodprov efter att man röntgat hans lungor - träffade vi hur som helst en jättebra läkare som kunde engelska. Han hittade blåsor i halsen på Nils vilket han menade var tecken på en virusinfektion. Inget allvarligt alltså utan bara att vänta ut i 4-5 dagar och ge febernedsättande.

Den braiga läkaren hade en rödhårig skäggig kollega som sprallade upp Nils totalt när vi var där. Från att ha varit hängig och ledsen satt han istället och kiknade av skratt. Bra-läkaren menade att när ett barn var så glatt så var det aldrig någon fara med honom. Han använde uttrycket "babies never lie". Bra-läkaren stressade dock upp mig en del genom att säga att Nils kranium var enormt och fråga om alla hans värden var bra.
Jag visste ju att Nils hade stort huvud men man vill ju gärna inte att en läkare ska häpnas över hur stort det är. Jag har dock lugnat ner mig lite kring huvudet efter att ha sett på G:s hälsokort att han hade nästan lika stort huvud när han var i Nils ålder..

Hur som helst. Vi höll oss inne och kurerade Nils i några dagar. Ganska segt att underhålla en liten febrig pojke i ett trångt fuktigt hotellrum nästan helt utan leksaker. Men vi var ändå ganska positivt inställda eftersom vi skulle stanna i två veckor och därmed få en hel del mysiga friska dagar.

Då blev jag sjuk. Och jag säger bara stackars Nils som måste ha mått som jag mådde. Jag har inte varit så sjuk sedan jag var barn. Riktigt influensadålig var jag. Ont i hela kroppen, sprängande huvudvärk, feber, snuva och hosta. Hade det inte varit för Nils så hade jag legat till sängs hela tiden.

Nu blev det ännu segare att ta hand om Nils. G tog hand om oss så gott det gick. Han var inte heller helt frisk och Nils blev jättemammig när han var dålig. Han ville snuttammas och bli buren hela tiden.

Nils blev feberfri under tiden vi var där men min sjuka höll i sig längre. När jag var inne på min sjätte feberdag så orkade vi inte längre utan började kolla upp möjligheterna att åka hem. Som tur var gick det ett plan till Malmö några timmar efter att vi bestämt oss för att kasta in handduken. En galen taxifärd senare (återigen utan bilbarnstol) så satt vi på planet på väg hem till Sverige. Väl i Malmö fick vi tag på ett tåg till Göteborg. Vi kom hem igår natt.

Vi är nu feberfria men inte helt friska. Vi hostar mycket alla tre och jag känner mig hängig fortfarande. Men väldigt skönt att vara hemma i lägenheten där man kan underhålla Nils lite lättare och dessutom stänga dörren om sig när G tar hand om honom.

Semestern var ju tänkt som en tid då man vilade upp sig och laddade batterierna. Nu blev det precis tvärtom. Dessutom verkar det inte som vi kommer ett öre i ersättning av If för resan hem eller för att vi inte kunnat utnyttja dagarna. Men mer om det någon annan gång.

4 kommentarer:

  1. Men usch! Jag trodde inte att det var detta inlägg som skulle bli min första kommentar, men nu kunde jag inte hålla mig. Så urbota jobbigt och dubbeldumt att bli sjuk på semestern. Bra beslut att åka hem iaf. Det är liksom inte värt det (kanske om man hade tänkt vara där mer än tre veckor eller så). Nu kan ni slappna av lite och rå om varandra på egna villkor.

    Förresten; vilken läkare kommenterar ens barns utseende när det inte var det ni sökt för? Må han få ständigt återkommande besök av grisfestande svennar och fulla engelsmän på kliniken som straff!

    Oh well. Trevligt att läsa din blogg hur som helst, fick länken av Emil för ett tag sen men har inte gett mig till känna förrän nu. Nisses kusin hälsar att han tänker komma ut strax efter nyår, för morsan är lite sugen på att sova på kvällarna och orkar inte vänta till den 11:e januari..Vi får se om han håller vad han lovar. Kram på dig och krya på er./Karin

    SvaraRadera
  2. El cranio es enorme!

    Läkaren shitchattade bara lite med sin assistent utan att tänka på att spanska och svenska inte är så olikt ändå.

    När det gäller kusinen så håll ut - när han väl är ute så har du åtminstone ett halvår av rosendoftande sömn framför dig. Ta det lugnt nu och håll dig borta från sjukdomshärdar som oss.

    /Gustav

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du hittat bloggen Karin och tack för din snälla kommentar.

    Jag minns exakt hur svårt det var att sova där på slutet. Det är jäkligt obekvämt hur man än gör. Man får faktiskt sova mer med en bebis för på slutet av graviditeten kunde jag nästan inte sova alls.

    Spännande att det är så kort kvar innan ni får träffa er bebis. Har ni bestämt namn ännu?

    Ha en riktigt god jul!

    Kram K

    SvaraRadera
  4. Nämen FY vad synd om er!! Vilken mardrömsresa! Hoppas att ni ändå får en mysig jul. Och tack för din kommentar, skönt att inte alla känner sig hetsade av mina inlägg om träningen etc.

    GOD JUL!

    SvaraRadera