Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

tisdag 7 december 2010

Nils 5 månader

Idag är ingen vanlig dag för idag är Nisses födelsedag HURRA, HURRA, HURRA!

Fram till dess att han är ett år måste man väl få fira hans födelsedag varje månad. Eller?

Nils 5 månader:

63,5 cm lång, 7 540 gram tung och med ett huvudomfång på 45 cm. - Både längd- och viktkurvan ligger nästan exakt på normalkurvan (längd något under och vikt något över.) Huvudet ligger däremot 1,5 kurva över normalkurvan.

Älskar all mat som han fått pröva hittills. Favoriten är potatis/palsternacka. Skulle gärna äta mer än de skedar han får. Är dock väldig tuttsnuttig fortfarande. Ser inte fram emot när jag ska vänja honom vid att inte ammas.

Är en riktig liten spybebis. Ingen förändring trots att han börjat äta riktig mat.

Pratar mycket - oftast väldigt missnöjt. Vill gärna blåsa ut saliv samtidigt som han pratar.

Gillar att titta på teve när han får. Gillar även all form av musik och sång.

Gillar att leka med fötterna - men bara på skötbordet. Vet inte om han inte fattar att de är där när han har sockar på sig eller om kläderna gör att han inte kommer åt.

Älskar att "leka raket" och bli kastad upp i luften.

ÄLSKAR att bada. Blir helt tokig i vattnet. På rygg skvätter han vatten åt alla håll och ögonen lyser. På mage ägnar han sig åt mer stillsamt hundsim. Ska bli så kul att gå på babysim på söndag.

Gillar fortfarande inte att sitta i babysitter eller Bumbo eller att ligga själv på golvet mer än i väldigt korta stunder. Gillar däremot att bli buren och att man tar honom till roliga ställen i lägenheten. De säger ju att man inte kan skämma bort barn under sex månader, men jag undrar jag...

Gillar inte när man lägger honom i vagnen vaken men somnar nästan alltid efter ett kort tag.

Somnar för natten mellan 20-22. Äter vid 00 och vaknar mellan 6-7. Oftast.

Kan sitta själv om han lutar sig mot magen men det är väldigt instabilt. Gillar inte att sitta utan vill hellre stå och hoppa.

Ålar fort både bakåt och åt sidorna. Om han är naken försöker han sätta i både knän och fötter när han ålar utan att lyckas något vidare.

Har fortfarande ganska platt huvud.

Är inte riktigt lika mammig längre.

Blir sötare och sötare för varje dag som går =).

1 kommentar:

  1. Grattis Nils! Klart man firar varje månad!

    Stämmer det att du postade inlägget 04.20?!

    SvaraRadera