Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

onsdag 29 december 2010

Trött

Vet inte om det är årstiden eller sex månaders dålig sömn som ger sig till känna men jag är så himla trött. Igår gick jag bara och längtade efter att få gå och lägga mig.

Nils sov aldrig ordentligt på natten och sedan ville han gå upp klockan fem. G tog honom på morgonen men jag blev aldrig riktigt pigg ändå. Förr räckte det oftast att slänga in nappen i munnen på Nils när han vaknade så somnade han oftast om. Just nu är han inne i någon orolig fas där man måste sitta och hålla/klappa honom på huvudet i flera minuter till dess att han somnar om. Om han nu gör det. Det låter inte så jobbigt men det blir svinjobbigt när han vaknar en gång i timmen.

Dagen blev inte bättre igår av att barnpassningspersonalen på SATS sa att Nils gråtit den senaste halvtimmen när jag hämtade honom efter att ha tränat. Den lilla råttan till barnpassare sa att han hade "funderat på att gå och hämta mig men tänkt att jag nog skulle komma snart ändå." Värdelösa äckliga råttan! Jag har varit jättetydlig med att jag vill att de hämtar mig om Nils är ledsen. Det är väl inte hela världen om han är lite grinig i fem minuter men jag vill verkligen inte att han ska vara ledsen i en hel halvtimme för att jag ska träna. Då får jag lösa det på något annat sätt. T.ex. att aldrig lämna honom när det är den störiga killen som var där igår.

Jag gick och la mig vid nio igår och allt kändes blä.

Idag är det mycket bättre men jag är fortfarande trött. Nils sov bättre och G tog honom på morgonen.

Idag har vi varit på BVC och Nils har fått något vaccin. Jag trodde att Nils skulle ha vuxit och gått upp en massa för han har verkligen vuxit ur ALLA sina kläder. (Utmärkt anledning att få toka loss på PoP-rean igår..) Men han hade bara vuxit en halvcentimeter på längden och gått upp 350 gram. På en knapp månad. Jag hoppas att han bara växer lite ojämnt så att det inte är något med att jag försöker sluta amma. BVC var iaf inte det minsta oroliga så då är inte jag det heller.

BVC tyckte även att jag skulle prova att äta lite mjölk igen. Så idag blir det ostkaka med blåbärssylt och grädde. Mums-mums!

3 kommentarer:

  1. Men fy vilken råtta! Jag säger också alltid till att de ska hämta mig direkt om Isak blir ledsen, vill inte att de ska "vara snälla mot mig" och försöka trösta honom själva. Jo, i typ tre minuter men sen vill jag att de hämtar mig.

    PoP-rean gick vi loss på i förrgår, underbart! Hade ett presentkort på 500 kr, fick betala 21 kr själv =)

    Jag mixar havregrynen så att det blir nästan som ett mjöl och har precis nu börjat ha mycket vatten i gröten, det verkar funka bättre! Imorgon ska jag öka mängden havregryn och minska på köpegröten.

    Jag trodde inte att du kunde ge Nils vanlig gröt p g a att han behövde mer gluten (eller hur var det?)? Har du löst det på något sätt?

    SvaraRadera
  2. En sak till, jag är också lite rädd för den där Brioclownen. Det står ju 19 månader på den och jag kan inte hjälpa det men jag blir lite smått irriterad när folk köper saker som är gjorda för äldre barn till Isak. Vi fick en annan sak som det står "this is not a chewing toy" på. Liksom hallå?! Han tuggar ju på ALLT han får i händerna!

    SvaraRadera
  3. Jag har också köpt sånt till andra barn tror jag, men det är faktiskt föräldrar som köpt saker till Isak som han inte egentligen "får" leka med. Den där pinnen till clownen är ju livsfarlig! =)

    SvaraRadera