Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

onsdag 8 december 2010

Vad har man med sig på en solresa med en bebis?

På måndag åker vi! Den som är intresserad kan kolla in stället här.

Men vad mycket krångligare det är att resa med en bebis. Speciellt om man är en sådan som krånglar till det =).

G mailade resebolaget (Apollo) för att fråga om de kunde ordna med en lånebarnvagn på hotellet och en bilbarnstol till resan mellan flygplatsen och hotellet. 

Här är svaret han fick: Tyvärr finns det inte barnvagn att hyra på playitas. Barn under 2 år har ingen egen plats i bussen utan sitter i förälders knä. Det finns inga barnstolar man kan låna tyvärr. Hälsningar Emma/Apollo

Okej. Thanks for nothing. 

Så vi har bestämt oss för att checka in barnvagnen och hoppas på att den inte förstörs för mycket. Vi har också tänkt att ha Nils i Babybjörnen när vi åker buss. Det är ju inte optimalt men jag litar inte på att babyskyddet överlever en incheckning eller på att bilbarnstolarna är säkra i en taxi på kanarieöarna (om man nu mot förmodan får tag på en sådan.)

Vi har blivit erbjudna att låna ett UV-tält men det känns lite overkill när man har vagnen också. Kanske att man borde köpa ett par solglasögon. Jag är helt säker på att de inte kommer få sitta på bara.. 

Idag kom solskyddsdräkterna och solhatten iaf. De har solskyddsfaktor 50. Mycket bättre än vanliga kläder och de går dessutom att bada i. Lite dyra men jag köpte en stor storlek så kanske han kan ha dem i sommar också.



BVC-tjejen tyckte vi skulle slappna av med smakportioner och bara köra med amning. Så blir det nog, skönt att slippa släpa på det. Fast jag tänker ta med ersättning och en flaska ändå. Det vore en mardröm om amningen slutade fungera där och man skulle försöka hitta mjölkfri ersättning eller välling. 

Vad beroende man har blivit av en massa saker till ungen. Jag känner på allvar att det är lite jobbigt att lämna t.e.x. babysittern (som han inte ens gillar) och min amningskudde hemma. 

Det känns som vår generation är liiite mer överbeskyddande än vad våra föräldrars var. Jag har kort på mig när jag är på solresa i Grekland. Jag är väl ungefär ett år och sitter med Ouzo i nappflaskan och en tallrik tzatsikipure. Nej, så illa var det väl inte men inte sitter jag i något UV-tält iaf. 

Men vad ska man mer ha med sig till Nils förutom de uppenbara sakerna? Någon som har något tips? 

1 kommentar:

  1. Alvedon, näsdroppar och många nappar (om han använder det)!

    VAD KUL att du också ska ha Olga som PT! Idag fick jag träningsschemat och det ser tufft ut! Men det är väl det som är poängen. Jag vill gå ner 6-7 kilo men framförallt tajta till kroppen och bli av med magen som putar ut som en liten gravidmage fortfarande.

    Jag äter väldigt annorlunda nu mot för en vecka sen. Det är väldigt intressant, lite jobbigt och faktiskt inte lika svårt som jag trodde. Ska väga mig på fredag, blir kul att se om jag gått ner nåt på en vecka.

    Vad är ditt mål?

    SvaraRadera