Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

måndag 10 januari 2011

Måndag

Det har varit tre bra nätter i rad nu men jag vågar inte slappna av och hoppas på en fjärde. Inte ännu. Det är en sak att få en jobbig natt när man är förberedd på det och en annan sak att få en sömnlös natt när man tror att han ska sova bra. De senaste dagarna har vi provat att ge honom hemlagad gröt cirka en timme innan läggningen då han får snutta på mig. Kanske att det är det som gjort att han sover bättre? Kanske inte. Vi har så mycket tricks för oss att det är svårt att veta vad som orsakar vad.

Idag har jag fikat med en gammal arbetskollega som fick sitt andra barn i november. Hennes lilla var supersöt såklart. Nils bröt tredagarssviten (ger smakportioner på katrinplommon just nu) och bajsade på fiket där det inte fanns något skötbord så jag fick byta hans äckliga blöja på en bänk bland alla som satt och åt lunch. Populärt kan jag tänka mig!

På fredag börjar jag med Olga som personlig tränare. Just nu för jag därför matdagbok över varenda smula jag äter. Det blir ganska påtagligt hur fel jag äter när man ser det så svart på vitt. Jag har framförallt märkt att det kan gå ganska lång tid mellan mina mål och att jag äter en väldigt stor del av min energi på kvällen. Jag blir sällan så hungrig och påverkas inte så mycket av blodsockerfall. Dessutom tycker jag att det är mycket mysigare att äta i sällskap så jag skjuter upp ätandet till G kommet hem och då blir det desto mer. Så har det alltid varit. Inte helt optimalt hur viktsynpunkt och kan kanske också förklara att jag ofta har ont i huvudet. Det ska bli kul att se vad Olga säger. Vissa delar av min matdagbok känns dock rent pinsamma.

1 kommentar:

  1. Kul att ni kör på hemlagad gröt!

    Hoppas att du bloggar mycket om träningen och kosten!

    SvaraRadera