Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

lördag 8 januari 2011

Nils 6 månader

Hade inte tid att skriva igår. Som mammaledig är man nämligen en väldigt populär och upptagen person =).

Igår var ju som nämnts ingen vanlig dag utan Nils halvårsdag.

Här är Nils 6 månader:

64 cm lång och 7 850 gram tung (uppmätt den 29 december 2010).

Ammas numera bara på kväll och natt.

Gillar all mat men älskar gröt och fruktpuré.

Somnar cirka 19.30 och går upp cirka 6.00. Däremellan är det just nu lite hejsan hoppsan med sovandet.

Har, till mammas stora förtjusning, gått från att vara en gnällunge till att bli en liten solstråle.

Blir han arg eller sur är han dock inte sen med att visa det ordentligt.

Har börjat pussas. Han tar tag i ens ansikte och drar munnen till sig och ger en en riktigt blöt puss med öppen mun =).

Har gått från att bajsa 20 ggr om dagen (som nyfödd) till att bajsa var tredje dag (efter jag började trappa ned amningen.) Leveransen (av större karaktär) kommer med ett urverks precision under eftermiddagen/kvällen på den tredje dagen.

Gillar inte att bli nedsatt i bilbarnstolen, nedlagd i vagnen, ta på sig hakklapp, bli torkad om munnen eller att leka/sitta själv i mer än tre minuter.

Kan snurra flera varv på mage och åla baklänges. Oftast tar han sig, till sitt stora förtret, bara längre ifrån det han vill ha.

Pratar mycket bebisspråk. Mest gagaga och da. Men även haj, naj och olika brummande ljud.

Kan sitta själv om han sitter still. Att vara dålig på att parera och att samtidigt slingra sig hit och dit som en ål är ingen bra kombination ur sittsynpunkt.

Har inga tänder ännu men har garanterat minst en på väg.

Är riktigt social om han vill. Har han fått syn på något intressant är det dock inte så lätt att få hans uppmärksamhet.

Vill man få Nils att skratta kan man pröva något av följande. Leka tittut, leka att man nyser, vifta med en nappflaska eller annan mat han känner igen, kasta honom upp i luften, ta honom till en spegel, visa honom vår vardagsrumslampa, bada honom eller putta en boll in i väggen.

Skrives varje födelsedag men är fortfarande lika sant. Han blir mig (och G) kärare för varje dag som går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar