Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

söndag 30 januari 2011

Pojke eller flicka?

Idag träffade jag och G en gammal klasskompis till G och hennes nya bebis. Hon är världens trevligaste och raraste tjej. Hon har också en sådan tjej som jag tror tycker att det är väldigt viktigt att behandla sitt barn på ett könsneutralt sätt. Det tycker väl de allra flesta vettiga föräldrar i viss utsträckning men jag inbillar mig att hon är en sån person som tycker att det är extra viktigt och som tänker på det aktivt.

Hur som helst så sprang vi på henne på Seven-Eleven och hon presenterade genast sin bebis som Bo. Min pappa heter Bo så jag utgick ifrån att bebisen var en pojkbebis och började kalla den för Bosse. Utan någon vidare respons. Jag reflekterade inte vidare på det. Jag tycker själv att namnet Nils är mycket finare än namnet Nisse och brukar inte kalla honom för det, trots att jag vet att det är det vanligaste smeknamnet på Nils.

Bebisen låg i en röd vagn och neutrala kläder på sig förutom en mössa som var lite blommönstrad.

Klasskamraten kallade bebisen för både han och hon. Jag reflekterade inte vidare över det heller. Visst noterade jag att hon sa fel men jag tänkte att hon bara var vimsig. Jag har kallat Nils för både hon och "lilla gumman" vid flera tillfällen.

Efter att jag och G gick därifrån så visade sig att G utgått ifrån att bebisen var en tjej medan jag som nämndes var helt hundra på att det var en pojke. Men Bo är ju faktiskt ett tjejnamn också...

Om bebisen är en pojke eller flicka lär vi ju inte få veta förrän vi springer på henne nästa gång och kanske inte ens då om man inte ser det på bebisen eller jag kan med att fråga. Men visst hade man rättat någon som kallade ens tjejbebis för Bosse? Eller?

2 kommentarer:

  1. Haha. Om man inte står och fluktar vid blöjbytet är det nästan svårast att se skillnad på bebisarna där. Han/hon hade väl dessutom förmodligen dykt upp i ett par rosa badbyxor med traktorer på.

    SvaraRadera