Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

torsdag 13 januari 2011

Två aktiva dagar

Har haft två väldigt roliga dagar där jag och Nils gjort mycket. Har därför inte hunnit blogga så mycket.

Nils var en ängel hos frisören igår. Satt bara och garvade åt sin egen spegelbild och lekte i knäet. Förra gången vi var där var han också snäll men då var jag ändå lite stressad över att han skulle bli gnällig. Det var jag inte nu. Han är en sån pangbebis!

Jag var klar hos frisören klockan tio över tolv och babyrytmiken började klockan ett. Självklart hade jag inte varit smart nog att planera med mat till mig och Nils så det blev att rusa hem, hälla i honom en flaska ersättning utan att ta av honom ytterkläderna och springa till babyrytmiken som ligger väldigt nära oss. Själv fick jag vänta med att käka till efteråt =(.

Babyrytmiken var jättelyckad. Det var en supergullig tjej som höll i det. Hon lyckades verkligen fånga alla barnens uppmärksamhet. Och det under 45 minuter. Vi sjöng namnsånger, dansade tango, gick i takt till en trumma och gjorde andra tramsigheter. Och Nils älskade det. Man kan ju ifrågasätta meningen med att betala 650 spänn för att gå på en aktivitet som han ändå inte kommer att minnas men jag är helt säker på att han tyckte det var kul. Jag blev glatt överraskad över att två mammor från min mammagrupp går i samma grupp. Lustigt att vi alla valt att gå på babyrytmik och dessutom valt samma grupp och tid.

På kvällen var jag ute och käkade och gick på bio med två barndomsvänner. Vi såg Svinalängorna. Riktigt bra men väldigt sorglig film. Nu var det ett tag sen jag läste boken men jag tycker faktiskt att filmen var bättre än boken för ovanlighetens skull. Det sorgliga i historien var skildrat med mer finess så att man verkligen blev berörd. Det var inte som i filmer som Lilja forever där man man vältrar sig i det tragiska så mycket att man slutar att bry sig. Man fick även lite perspektiv på vad det innebär att vara en dålig förälder. Inte att ge sin unge burkmat eller låta honom låta ligga och gnöla en minut när man är på toa...

Idag har vi träffats med mammagruppen. Jag har faktiskt varit lite besviken på att mammorna i min mammagrupp velat ses så lite. Jag har inte överdrivet mycket att göra på dagarna och tycker att det är kul att träffa folk i samma situation men trots att vi började gå på möten på BVC i oktober så har vi nästan inte setts alls. Jag har tänkt att alla de andra mammorna är mycket populärare och mer upptagna än jag. Det visade sig dock att alla tyckte likadant så nu har vi bestämt att vi ska ses på alla jämna tisdagar i fortsättningen. Får se om jag kan få in det i mitt sjukt fullspäckade schema...

1 kommentar:

  1. Vad kul att du ska träffa mammagruppen! Jag tror att de flesta har ett stort socialt behov under föräldraledigheten men jag vet vissa som hellre är hemma flera dagar i sträck utan att träffa någon annan. Jag får alltså seriöst panik av att vara hemma en hel dag, det går bara inte.

    Vill också se Svinalängorna, läste boken men det var ett tag sen, men jag tyckte att den var jättebra.

    Idag börjar du med Olga! Spännande!

    SvaraRadera