Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

onsdag 5 januari 2011

Snö och shopping

Vad segt det är att vara mammaledig när det snöar hela dagen. Det var tänkt att jag skulle åka och hälsa på en kompis men jag kände inte för att åka längre med bilen när det låg snö på vägarna och var nollgradigt. Dagen blir så lång när man inte gör annat än att ta hand om Nils.

Nils ersättning tog slut idag. Han äter Nutramigen som han får utskrivet på recept eftersom läkarna tror att han är mjölkallergisk. Vi betalar alltså ingenting (eller väldigt lite, minns faktiskt inte) för ersättningen. Om man inte får den utskrivet får man köpa den som specialkost på apoteket. Av någon anledning har jag fått för mig att en burk kostar ungefär 65 kr.



Jag har sett folk diskutera på nätet hur man ska ha råd med Nutramigen då alla läkare tydligen inte är lika frikostiga med att skriva ut på recept som vår var. Jag har i hemlighet tyckt att de är lite småsnåla som gör en stor grej av det. En burk räcker rätt länge och så mycket dyrare än vanlig ersättning trodde jag ju inte att den var. Min villfarelse kring priset har också bidragit till att jag varit lat med att ringa barnmedicin och be dem skriva ut mer ersättning varför jag fick åka till apoteket och betala för en burk idag. Och nu till saken. Den kostar inte alls 65 kr utan 240 kr!!! Helt galet dyrt! Jag kan verkligen förstå de mammor som är ursinniga över att läkarna vägrar skriva ut vid misstanke om allergi. Man hade ju blivit ruinerad om man fick betala det själv om man dessutom inte ammade. På fredag är det jag som ringer barnmedicin.

Barnbidraget går inte bara till ersättning den här månaden utan även till lite mer kläder. (Ett av mina nyårslöften var ju att köpa lite snajsiga kläder till Nils.) Jag har ju inte lyckats hitta någon overall i rätt storlek så jag köpte en varm jacka istället. Efter att ha pratat med en säljglad expedit blev jag övertygad om att det bäst i och med att vi snart ska byta till liggdelen på vagnen och det bara kommer vara överkroppen som inte täcks av hans varma åkpåse. Blir det riktigt apakallt kan han ha långkalsonger och ett par fleccebyxor som jag också köpte idag. Sen blev det lite allmänt fina grejer på PoP.



Apropå byte till sittdelen så är jag inte helt nöjd med det. Urban Jungles liggdelar är tydligen jättesmå. Nils kan inte sitta själv ännu och jag har ingen aning om hur vi ska somna honom på natten utan liggdelen men just nu är det cirka fem centimeter innan han slår huvudet i taket så snart går det inte att skjuta upp det längre...

5 kommentarer:

  1. Vi hade samma problem, Isaks växte ur liggdelen innan han kunde sitta själv. Som tur är har vi en Brio med fullt liggläge på sittdelen så han fick ligga ner bara. Funkade jättebra. Men jag misstänker att er vagn inte har en sittdel med fullt liggläge?

    Vi har en jättevarm fårskinnsåkpåse och Isak har bara en varm tröja och en filt i den. Inga varma byxor och bara vanliga strumpor och han blir aldrig kall. Så det var nog smart av dig att bara köpa en varm jacka till Nils! Vi fyndade också på PoP, bland annat ett par snickarbyxor som Isak är sådär härligt fulsöt i...=)

    SvaraRadera
  2. Fin jacka! Jag gav mig in till stan igår i snöovädret och hamnade också på PoP. Fick verkligen stålsätta mig för att inte konsumera ihjäl mig.. Hängde tillbaka ett par saker och shoppade till slut en fin jeansjacka och en tröja i srtl 68-74. Kändes bra att lägga pengarna på sådant som har kostat lite extra från början, men hu vad svårt det är att inte vilja dressa upp ungen till värsta accessoaren!

    Har just nu urbota långtråkigt i väntan på en bebis som beräknas komma på tisdag (11:e). Man känner efter för varje liten ovanlig känsla som dyker upp, men inget molande eller liknande dyker upp. Ja, ja. Du kan väl hälsa Nils att han behöver inte korka upp ersättningschampagnen förrän den 25:e eller så.. Nåväl, tids nog kommer det ut ett barn och då lär jag inte ha tråkigt i alla fall. Kram/Karin

    SvaraRadera
  3. Karin: Jag kan verkligen tänka mig hur jobbigt men spännande det är att gå och vänta på att det ska sätta igång. Den delen är jag ledsen att jag inte fick vara med om.

    Kanske ta en fika med mig och Nils nästa vecka om du har tid? Vet inte om Hugos Maria gått hem på mammaledighet. Hon kanske också vill haka på. Om du inte orkar så har jag full förståelse för det =). Då tar vi det efter att kusinen kommit. Och i första hand hoppas jag förstås att du får förhinder!

    SvaraRadera
  4. Åh, jag kan förstå om man saknar att gå och vänta när allt ska komma igång. Det är så klart en del av tjusningen att inte ha koll på när bebisen behagar komma ut. Som lite av en kontrollmänniska har det varit otroligt tufft att inte få bestämma så mycket över vad som händer i ens kropp.. Men namn får vi bestämma på krabaten sen och det är än så länge hemligt! Jag tror i och för sig att du kan ha en liten aning, för det kom ut av en slump för en liten skara när vi träffade Nils hemma hos er för första gången..

    Det låter trevligt att fika med dig, Nils och Maria (jag tror hon varit ledig from jul) . Tyvärr är jag så orutinerad att jag gått och blivit förkyld i helgen. Vilken höggravid kvinna är så urbota dum? Men det är inget allvarligt, sluppit feber och så. Mot slutet av veckan borde detta trams försvunnit. Fredag? Vi kan ju höras via FB så blir det inte för off-topic för alla dina andra läsare..

    SvaraRadera