Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

tisdag 25 januari 2011

Visit hos mormor och sovmetoder

Idag har jag och Nils varit hemma hos min mamma och hälsat på. Eftersom jag vet att min mamma brukar bulla upp med mycket mat och fika så hade jag förberett henne på att jag gick på diet. Hon var skeptisk till upplägget precis som jag visste hon skulle vara. Hon sa inget högt men man märkte att hon tyckte det var jättefånigt av mig att försöka komma i bättre form efter graviditeten. När jag berättade om Olga och visade bilder på hur vältränad hon blivit trots att hon fött fem barn så svarade hon bara att Olga kunde komma tillbaka när hon fått sju barn (som min mamma fått) =).

Min syster och lillkusinen var också där. Han är verkligen jättesöt och hade växt till sig sen sist.

Jag och G försöker komma på ett upplägg för hur vi ska få Nils att sova hela natten utan att behöva ta till några metoder som inkluderar för mycket barnatårar. Som det ser ut nu så somnar Nils bara när han får mat, när man håller/ bär runt honom eller när han åker vagn. Dessutom är han beroende av nappen för att somna. Alla de här sakerna är tydligen no-nos om man ska få sin unge att sova hela natten eftersom han är beroende av oss eller andra saker för att somna.

Problemet är att jag inte vet hur vi ska vänja honom av vid dem utan att göra honom vansinnigt arg och ledsen istället för skönt trygg och trött. Idag hade jag tänkt påbörja en metod som gick ut på att jag eller G la oss i vår säng med honom så att han fick somna bredvid oss. Sen hade jag tänkt att lägga Nils närmare och närmare sin egen säng för att slutligen kunna lägga honom i sin egen säng som står bredvid.

Det kanske låter som en kass metod men Nils vill alltså överhuvudtaget inte somna i en säng som det ser ut nu och vi har prövat flera gånger att bara lägga honom i sin egen säng. Det slutar nästan alltid med att han blir hysterisk. Metoden kom dock aldrig att prövas eftersom han somnade vid kvällsvällingen. Han vaknade inte när jag la honom i sängen eller la upp honom på sidan.

Vi börjar om imorgon. Då ska han få nattflaskan lite tidigare. Som det ser ut nu käkar han ju ändå på natten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar