Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

tisdag 5 juli 2011

Ännu mer Sova hela natten

I förrgår var sista dagen på SHN-kuren. Och Nils sover i princip hela natten. Han vaknar oftast lite tidigare än han ska. Han ska sova till sju. Han vaknar ofta runt kvart över sex. Ibland somnar han om när han får höra ramsan och ibland inte. Vi tar dock aldrig upp honom utan han får vara i sängen till dess att klockan blir sju. Han är inte ledsen för det utan brukar sitta och pladdra i sängen.

Nattningarna går bara bättre och bättre. Igår protesterade han inte överhuvudtaget när vi la honom i sängen och han somnade på några minuter.

Jag rekommenderar alla som har barn som sover dåligt att göra kuren.

Även om det inte gör så mycket att han vaknar lite tidigare än han ska så skrev jag ett inlägg på Anna Wahlgrens forum i förrgår för att se det fanns några knep för att komma runt de tidiga uppvaken. Jag fick två tips. Det ena var att speja vatten på fönsterrutorna i hans rum och fästa folie på rutorna. På det sättet blir det helt becksvart i rummet. Vi hade en mörkläggningsgardin sedan innan men den släpper in ljus på kanterna. Det enda tipset var att ändra på dagslurarna. Tidigare sov Nils en timma på förmiddagen och en på eftermiddagen. Nu sover han 20 minuter på förmiddagen och en och en halv timme vid 12. När Nils blir ett år skulle man ta bort 20 minuters luren om han fortsatte att vakna tidigt.

Igår ändrade vi både dagslurarna och satte upp folie i fönstren. Jag hörde att Nils vaknade till vid sextiden men sen somnade han om på egen hand. Hurra! När vi väckte honom klockan sju sov han riktigt djupt och var alldeles yrvaken. Om det var en tillfällighet eller för att knepen fungerade återstår att se. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar