Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

tisdag 19 juli 2011

Tankar kring BB-vistelsen

Uppdelningen av föräldraförsäkringen är en fråga som berör många. Många anser t.ex. att det är viktigt att föräldrarna tar halva föräldraledigheten var. Föräldrarna ska dela lika på förlorad karriärstid och tappade pensionspoäng.

Trots det är de institutioner man möter i samhället som har samband med graviditet och tidigt föräldraskap väldigt inriktade på mamman. Min barnmorska ägnade inte G många blickar när han var med på besöken trots att hon på det första besöket (dit jag kom själv) påtalade hur extremt viktig hans närvaro var.

Ännu konstigare (och också en fråga som berör mig mycket mer) är att det i många städer saknas sängplats åt pappan på sjukhuset  när man fött barn. Han behandlas på samma sätt som en besökare som ska lämna sjukhuset när besökstiden är slut.

Jag och G valde att föda Nils på Varbergs sjukhus eftersom de har familjerum där. Ett familjerum är alltså ett helt eget rum med säng för pappan och eventuella syskon. Det finns, mig veterligen, inte på något av sjukhusen i Göteborg. Innan vi kom till Varbergs sjukhus hade vi blivit informerade om att man bara fick ett sådant rum i mån av plats, vilket lät rimligt. När vi kom dit blev vi snart varse att rummet även delades ut efter hur synd det var om en. Och hur synd det var om en det bestämde barnmorskorna.

Första natten fick G inte sova över. Det fanns inga lediga familjerum och att G skulle sova i en soffa eller på golvet bredvid mig kom inte på fråga. Att jag, som var nyopererad, inte kunde lyfta Nils själv ur hans säng spelade ingen roll. Det kunde ju barnmorskorna hjälpa mig med.

Eftersom mjölken inte hade satt igång var jag lika onödig (eller snarare nödvändig) som G. Vi kunde ge Nils lika mycket trygghet, värme och närhet. Trots det undrar jag om det tillåtits (om jag nu inte varit opererad) att jag åkte därifrån och inte G. (Notera att min poäng inte är att jag ville ifrån sjukhuset utan det sjuka i att pappor tvingas åka ifrån sitt nyfödda barn.) Jag fick istället dela rum med en annan mamma. Hon var där när jag skulle "testa att gå på toa" och ingen fråga som jag ville ställa barnmorskorna var så känslig att inte hon kunde höra på. På natten grät hennes barn när Nils äntligen somnat. Nils gråt stressade mig extra mycket eftersom jag visste att den väckte henne och hennes barn. Något som skulle kunna ha varit endast en positiv upplevelse blev istället något jag blir arg när jag tänker tillbaka på.

Andra natten fick vi ett familjerum och allt var frid och fröjd. G kunde sova över och avlasta mig nattetid med allt som inte hade med amning att göra. Precis som det borde ha varit från dag ett.

Tredje natten trollade de fram ett tomt familjerum vid niotiden efter att jag börjat darra på överläppen när jag pratat om hur lite jag ville att G skulle behöva åka därifrån. Det var underligt eftersom de tidigare tagit ifrån oss vårt rum med motiveringen att det fanns andra par som var mer prioriterade än oss. Den nya förklaringen blev att de aldrig brukade ge samma familj ett familjerum två nätter i rad av rättviseskäl. De tänkte alltså uppenbarligen hellre låta ett familjerum stå tomt än att ge det till oss två nätter i rad.

Till saken hör att man betalar extra för att få ett familjerum. Jag minns inte exakt vad vi betalade men jag har för mig att det var runt 500 kr per natt. Jag vet inte om det motsvarar den faktiska merkostnad som sjukhuset har för att ge oss ett eget rum men jag hade gladeligen betalat det dubbla för att vara säker på att få ett eget rum. Men det valet har man inte Göteborg med omnejd.

När min farmor födde sina tre första barn fick farfar inte vara med vid förlossningen (när hon födde sitt fjärde fick han vara med.) En inställning som känns helt absurd idag. Även om det inte är lika absurt att neka pappan en sängplats på sjukhuset som att inte låta honom vara med på förlossningen så är det konstigt på samma sätt. Det borde vara en självklarhet att pappan får vara med. Både för hans egen skull, för att avlasta mamman och få en så tidig anknytning till barnet som möjligt.

Genomsnittskvinnan föder barn lite mer än två gånger i livet. Så mycket skatt som vi betalar i Sverige tycker jag inte att det är för mycket begärt att kräva att samhället försöker göra det till en så bekväm och mysig upplevelse som möjligt.

5 kommentarer:

  1. Jag blir lite ledsen när jag läser ditt inlägg. Sorgligt att G tvingades lämna er första natten. Man är så himla skör när man fött sitt första barn. Man behöver allt stöd man kan få, att pappan inte får vara kvar är ju sjukt. Jag skulle tänka mig att betala mycket för det.

    SvaraRadera
  2. Fy så jobbigt att ni fick vara ifrån varandra första natten! Jag håller helt med dig, vi kommer aldrig nå jämställdhet i föräldraskapet om vi inte till att börja med ser det som självklart att båda föräldrarna ska vara med barnet på BB.

    SvaraRadera
  3. Tack för era snälla kommentarer. Konstigt att det verkar vara så olika i olika delar av landet vad gäller detta.

    SvaraRadera
  4. Väldigt upprörande på många sätt. Ni borde givetvis fått en bättre start. Jag respekterar ert val av sjukhus, många verkar välja att föda där. De är säkert proffsiga och Halland ska ju vara känt för att ha mer resurser inom sjukvården. Själv tycker jag att de verkar fått oförtjänt bra rykte, som att det är ett Spa man är på där man råkar klämma ut en unge:-) Vi valde ju Östra och där var det inget snack om saken att Emil skulle sova i samma rum som oss på BB. Ett eget rum, med två sängar. Vi fick till och med en extra natt INNAN barnet var fött för att förlossningen drog ut så på tiden. Detta kostade honom 200:- per natt och vi stannade tre nätter. Det väcker någon slags lojalitet och försvar när man pratar förlossningsupplevelser. Kände hur som helst att jag ville berätta hur fint och bra det var på Östra för oss./Karin

    SvaraRadera
  5. Haha. Jag hade jättegärna fött på ett spa om jag fick. Kommer nog inte uppsöka Varbergs "spa" igen dock =).Skönt att höra att ni har en så positiv upplevelse från Östra såklart. Jag har dock vänner som har samma upplevelser som mig från Östra. De fick dela rum under hela sin vistelse...Jag har bara svårt att förstå hur antal föderskor kan komma som en chock för sjukhusen så att de står utan egna rum och sängplatser till pappan för vissa. Man är ju inskriven på MVC i 8 månader innan ungen kommer... Nästan alla föds kommer under vecka 38-42. Hur svårt kan det vara?

    SvaraRadera