Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

söndag 31 juli 2011

Att äta själv

Flera personer har hintat om att jag borde börja lära Nils att äta själv så att han kan det när han ska börja på förskolan. Bästa kompisens barn åt tydligen med gaffel när hon var 13 månader. Jag har börjat lite smått och det går sådär.

Nils går med på att äta följande saker som plockmat: majskrokar, Sempers djurkex och i viss mån bröd. ALLT annat slänger han på golvet utan att ens smaka på det. Även saker som han gillar mycket som banan.

Jag har märkt på Nils att han nog är sugen på att äta själv med sked. Han blir ofta sur när jag börjar mata honom som jag brukar och sträcker ut handen efter skeden. Problemet är att när han får skeden blir han svinsur och slänger den på golvet. Han är därefter sur hela måltiden och man får truga i honom mat som han gillar jättemycket.

Han har fått prova att äta själv ur en tallrik två gånger. Den ena gången hamnade tallriken på golvet. Det hade den gjort andra gången också om jag inte var beredd.

Det här gör att jag inte är så sugen på att låta Nils äta själv. Jag orkar inte byta kläder på honom, mig och städa halva köket för att få i honom en måltid.

Idag tyckte jag vi hade ett breakthrough. Nils fick lagoma skedar gröt som han gillar upplagda på en sked och åt därefter själv från skeden. Efter varje tugga slängde han ned skeden på golvet men så länge den är tom kan jag ta det.





Jag ville köra samma grej på lunchen men det ville tydligen inte Nils. Han började storlipa och slängde skeden med tomatpasta all världen väg. Gah!

Dagis får lära Nils att käka själv om det nu är så viktigt för dem. Jag orkar inte. 

3 kommentarer:

  1. Haha. Om du pratar om Olivia, så åt hon Inte med gaffel när hon var 13 månader. Jag hade också slutat att försöka lära Nils äta själv om han är arg hela tiden. Verkar döjobbigt. Såklart. /C

    SvaraRadera
  2. Nähä. Hade du klippt in gaffeln i kortet du skickade på henne då eller?

    SvaraRadera
  3. Haha, var det en gaffel? Nåväl, då var det en skedgaffel och jag är rätt säker på att hon åt (=klenade, vispade runt och geggade) puréefterrätt med gaffeln. Hon kunde absolut inte äta själv vid ett års ålder, allra minst med gaffel. Hon kan knappt äta med gaffel än. Det är fortfarande fingrarna som dominerar. Jag vill inte vara en sådan som stressar på andra! Så nu tar jag tillbaka allt jag sagt om mat. Ses sen ska bli kul!!!

    SvaraRadera