Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

fredag 8 juli 2011

Nils 12 månader

Här är Nils ett år:

Har sex tänder. Fyra i överkäken och två stora i underkäken. När han är arg skjuter han fram underkäken så han ser ut som en marulk. 

Har setts gå några steg men är väldigt feg vad gäller sitt gående. Sätter sig ned direkt om man släpper honom. Går dock gärna efter väggar, genom att skjuta stolar framför sig eller med genom att hålla mor eller far i handen. 

Kryper snabbt som en vessla. I förrgår höll han på att bli klämd i dörrarna på Hemköp för att jag tittade bort några sekunder. 

Är en riktig busunge. Det känns som han inte riktigt kan koppla av i ett rum om han inte rivit ut allt som finns på alla hyllor först. 

Sover numera mellan 19-7 och två timmar på dagen (fast ibland får man ramsa för honom.) Ibland när man säger åt honom att sova så får man tillbaka ett "NEJ" inne från sängen.

Säger mamma och Voff. Har hörts säga både pappa och lampa också.

Vinkar, klappar händerna och visar var foten är på kommando. Klappar händerna när han hör ordet "duktig".

Om man frågar om man får en puss så gör han pruttljud med munnen. Hörseln kanske inte är så bra ändå..

Äter som en häst. Har dock svårt för större bitar som ger honom kväljningar. Föredrar köpt mat framför hemmagjord. Kan tyvärr inte säga att det är något jag sörjer jättemycket. Förutom när jag faktiskt lagat till något och han grimaserar som tack. Äter gör han alltid. Även stenar om han får.

Kan dricka själv ur en nappflaska om det inte är för mycket i.

Har inte varit på BVC på 2 månader så jag vet inte längd och vikt.

Gillar fortfarande tittut även om dessa ibland utvecklas till att likna någon form av jage eller (otroligt simpel) kurragömma.

Har efter två månader av ganska gott humör börjat bli rätt gnällig igen. För att kompensera oljudet har han även börjats kramas igen. Antar att det är någon ny fas...

Älskar när vi borstar tänderna på honom. Fast mest att käka tandkrämen.

Är mycket intresserad av diskmaskinen och dammsugaren. Ett intresse jag hoppas han vidareutvecklar.

Har storlek 74 och 80 på kläder och storlek 19-20 i skor.

Har börjat använda Up&Go-blöjor eftersom han är så grymt svår att byta på. Snart åker skötbordet ut. Han ligger inte där ändå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar