Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

lördag 25 juni 2011

Sova hela natten - andra natten

Även gårdagens natt kändes både bra och dålig.

Igår skulle man buffa mycket mindre vid läggningen och ramsan skulle ta överhanden. Efter läggningen fick man bara buffa om det var kris.

Jag la Nils tillrätta utan någon gråt, buffade i någon minut och gick sedan ut ramsandes. Nils började skrika så fort jag lämnade sängen och ställde sig upp och skrek. Jag drog ramsan utanför dörren utan att han tystnade så jag gick in, la honom tillrätta på nytt och började buffa igen. Nils tystnade omedelbart. Efter lite buffande gick jag ut på nytt för att åter mötas av nya högljudda protester. Han lät både ledsen och arg och eftersom jag återigen misslyckas att lugna honom med ramsan så gick jag in och buffade på nytt. När jag stod och buffade kände jag att jag var tvungen att vara lite hårdare mot honom. Det var inte meningen att det ska vara så mycket trafik i Nils rum på andra nattningen och det var uppenbart att Nils upplevde att jag kom och "räddade" honom när jag kom in. Så efter att ha buffat några gånger gick jag ramsandes ut för tredje gången och sen gick jag inte in igen. Nils fortsatte att gråta. Han lät både arg och ledsen när han märkte att jag dröjde. Med jämna mellanrum sa jag ramsan utanför dörren och det kändes uselt. Jag vill ju inte att Nils ska skrika och det gjorde han verkligen. Men efter cirka fem minuter började hans gråt mattas av och jag hörde hur han började komma till ro. Jag lyckades även säga bekräftelseramsan utan att han blev ledsen igen och sen somnade han.

Nils skrek till en gång innan vi gick och la oss men lyckades somna om på egen hand.

Första natten låg jag som nämnts på en tältsäng i hans rum för att kunna ge snabbt besked om han vaknade. Men andra natten var det tillåtet att vänta och se om han somnade om på egen hand så jag såg ingen anledning att inte sova i den egna sängen.

Nils vaknade två gånger under natten. Den första gången var vid kvart i fyra. Jag gick inte in i hans rum utan drog ramsan fyra gånger utanför dörren och till min stora förvåning tystande han ögonblickligen. Efter ett litet tag drog jag bekräftelseramsan - även det utan att Nils började gråta på nytt. Efter att ha väntat tio minuter gick jag in och stoppade om honom. Han låg faktiskt inte så konstigt i sängen som jag trodde han skulle göra när han själv fått välja var han skulle sova. Efter det kunde jag gå och lägga mig igen. Nils vaknade på nytt halv sex och återigen tystnade han när han hörde ramsan och somnade om på egen hand. Så tufft att han tagit till sig ramsan så otroligt fort.

Nils vaknade kvart i sju. Han ska gå upp sju. Jag körde ramsan några gånger för att ge honom beskedet att det inte var morgon ännu men han somnade inte om. Men så länge han sitter glad i sängen så gör det väl inget om han går upp en kvart för tidigt. Klockan sju gick jag och G in och väckte honom med glada tillrop.

Det kändes dåligt igår efter läggningen även om G tröstade mig med att han tyckte mycket mer synd om mig än om Nils. Men efter att natten gått så bra så känns det lite bättre. Nils verkar ha tagit till sig ramsan och jag hoppas det kommer gå lättare att lägga honom ikväll. 

2 kommentarer:

  1. Wow vad häftigt att han lugnas av ramsan redan andra natten!

    Hur har det gått på dagarna, kör ni samma sak då?

    SvaraRadera
  2. Ja, det känns lovande faktiskt!

    I boken står det att dagslurarna helst ska ske i vagnen så vi har nattat honom där. Sagt "nu ska du sova" och kört lite med vagnen. Nils har somnat omedelbart men han har alltid haft lätt för att somna i vagnen. Jag tänkte börja natta honom i sängen efter fjärde natten.

    SvaraRadera