Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

måndag 20 juni 2011

Sova hela natten

Otroligt dåligt bloggande det senaste.

Vi ska förmodligen köra Anna Wahlgrens Sova hela natten med Nils. Han måste lära sig att komma till ro själv. Jag har lånat boken och nästan läst ut den. Tänkte börjat idag men så läste jag att man var tvungen att vara vaken de första nätterna för att kunna ge omedelbar respons till Nils om han vaknar. Att sova utanför dörren var inte tillräckligt så jag antar att hon inte godkänner att sova i ett annat rum med en babymonitor som bara registrerar riktiga skrik.. Jag insåg då att vi får börja kuren när G är hemma på dagarna. Jag orkar såklart inte vara uppe hela natten OCH hela dagen.

Inspirerad av boken ändrade jag dock mina vanliga (uppenbarligen kassa) nattningsmetoder. Jag höll inte på att bråka med honom när han ställde sig upp utan gick ut ur rummet och lät honom stå och gnöla lite innan jag gick in och la honom tillrätta igen. Han var aldrig ledsen på riktigt utan lite lätt gnällande. Nattningen gick trots det lättare och det kändes som han kom till ro på nästan egen hand än han gjort på länge. Får se hur han sover i natt så kanske man inte behöver vara så hardcore... Fast lära sig att somna själv SKA han göra. 

2 kommentarer:

  1. Klart han måste lära sig att somna själv! Och sova hela natten!
    Jag tror precis som du att man kanske inte alltid behöver använda sig av en viss metod till 100% utan man kan ta lite från olika metoder och göra som man själv tycker känns bra. Vi har aldrig kört någon speciell metod men vi har varit konsekventa och bestämt oss för hur vi vill ha det.

    Ska bli intressant att höra hur det går, håller tummarna för er!

    SvaraRadera
  2. Tack vad gullig du är! Vi har ju också plockat lite olika bitar för att få Nils att sova men efter att ha fått till det ett tag slutar det alltid med att vi faller tillbaka i dåliga vanor. Tror jag behöver något strikt att hålla mig till. Men det ska ju kännas bra också..

    SvaraRadera