Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

onsdag 22 juni 2011

Att resa i USA med Nils - hotell

Vi bodde på sammanlagt 5 hotell under vår USA-vistelse. Här är mina iakttagelser kring detta.

Värma mat på hotellrummet 
På våra två första hotell hade vi mikrovågsugn på rummet. Jag började tro att det var standard i USA. Det är det inte (så länge man inte har ett rum där det anges att det finns kök alltså.). Däremot är det standard med en kaffebryggare som man kan ta ur filtret på och således få varmt vatten. På de senare hotellen värmde vi Nils mat genom att ställa burken/påsen i en kopp med varmt vatten. Ersättningen gjorde vi genom att blanda vatten från bryggaren med kallt vatten. Det var lite meckigt men det funkade.

Spjälsäng
Vi hade bokat vårt hotell i New York innan men i övrigt bokade vi hotellen kvällen innan vi åkte till ett nytt ställe. Efter att ha lärt oss den hårda vägen blev vi noga med att kolla på hemsidorna om hotellen hade spjälsäng och att boka en sådan i sådana fall. Det är främst de större kedjorna som har spjälsängar. Först tyckte vi det var lite snålt av större fina hotell att inte ha en spjälsäng men sen fick vi förklarat för oss att det var en försäkringsgrej. Hotellen var tvungna att ha en speciell försäkring om de hade barn i spjälsängar eller något liknande och det var därför främst kedjorna kunde erbjuda detta.

Storleken på rummen
Det här kanske låter självklart men vi hade inte tänkt på vikten av att ha ett lite större rum när man reser med ett barn. Speciellt i storstäderna var våra hotellrum rätt små även om rummen i sig var fina. Vid längre resor har man ganska mycket bagage som tar plats och då blir det inte så mycket plats över för bebisen att röra sig på vilket leder till att man inte gärna hänger på hotellrummet. När Nils vaknade tidigt var den som tog hand om honom (vi tog varannan natt och den andra "fick lov" att sova till sju.) tvungen att gå ut eller till lobbyn. Även blöjbyten och "matlagning" till Nils blev omständligt på de hotell vi hade mindre rum. Om vi skulle göra om resan skulle vi förmodligen hyra ett hus som vi körde från varje dag istället för att bo på varje ställe vi besökte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar