Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

måndag 20 juni 2011

Att resa i USA med Nils - flygresan

Nu har vi varit hemma i en vecka. Har länge ruvat på ett inlägg om tips inför en USA-resa (eller annan långresa) med en bebis men jag kommer nog få skriva om det i omgångar.

Här kommer lite tips och info om flygresan iaf. Observera att de enbart bygger på mina erfarenheter av våra flygresor och vad jag hört av andra.


* Barnmat omfattas inte av förbudet att ha med för mycket vätska i handbagaget. Man får ha med hur mycket barnmat man vill. Nils är inte så kinkig med att äta kall mat så på ditresan störde vi inte flygpersonalen med detta utöver när han fick sin ersättning. På hemresan var det natt så då åt han bara ersättning en gång. Personalen var gullig och hjälpte oss att värma vatten vid båda dessa tillfällen.

* Är inte säker på om detta gäller alla flygbolag men Air France har speciella platser för bassinets på planet. En bassinet är en liten sovkorg som de fäster på väggen där barnet kan sova. Bassineten tar barn upp till 10 kg. Platserna är utmärka även för föräldrarna då de är längst fram med extra benutrymme. Vill man vara säker på att få dessa platser och en bassinet gör man bäst i att höra av sig till flygbolaget innan. Det gjorde inte vi men hade turen (?) att få sitta där ändå. Vi vågade dock inte låta Nils sova i bassineten samtidigt som vi båda sov eftersom han hade kunnat krypa ur den och trilla ur om han vaknade. Men perfekt för en yngre bebis som inte kryper ännu. Man får INTE ha med en kudde och lägga sin bebis på golvet. Det är tydligen väldigt oansvarigt...

* Jag har hört att bebisar flyger gratis till dess att de blir två år då man är tvungen att betala för en egen flygstol till dem. Vi betalde ingenting för Nils flygbiljett hos Air France. Min syster menade dock att hon fått betala en del för sonens flygbiljett trots att han inte fyllt två så jag är inte säker på hur det är med detta.

* Ett klassiskt tips för småbarn ska slippa ont i öronen vid lyft och landning är att passa på att amma då. Nils ammar inte längre. Vi passade på att ge honom vanlig mat när vi lyfte på ditresan men i övrigt hade han bara sin napp. Han visade inga tecken på att ha ont i öronen.

* Det här är nog också olika hos olika flygbolag men hos Air France kan man kan få behålla barnets sulky till dess att man går på planet. Man behöver alltså inte lämna den vid incheckningen. För att slippa krångel se dock till att sulkyn blir incheckad när ni är vid incheckningen och får en sån remsa de sätter på väskorna. Flygpersonalen tar sedan hand om sulkyn vid trappan upp till planet. Har man otur så dyker den inte upp förrän några dagar senare... 

4 kommentarer:

  1. Jättekul med en följetong om hur det var att resa med Nils!

    SvaraRadera
  2. När vi flög till Thailand snålade vi och bokade inte särskilda platser. Men på vägen dit fick vi ett extra säte till Ture och på vägen hem fick vi platserna längst fram och då fick vi lägga Ture på golvet. Vi fick en massa kuddar och filtar av personalen. Det kändes som att alla ansträngde sig för att göra livet lättare för oss eftersom personalen vill ha en nöjd bebis som inte stör resten av resenärerna.

    SvaraRadera
  3. Helt rätt tycker jag. Klart att bebisen inte ska ligga på golvet om det är galen turbulens men i övrigt förstår jag inte grejen...

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vilken fin blogg :)
    Jag vill tipsa om billiga & bra SKOR FÖR SMÅ FÖTTER.

    www.nicework.nu

    Ha det fint Charlotte P

    SvaraRadera