Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

måndag 1 augusti 2011

Citronkaka

Nu har jag bakat citronkaka i dagarna två. Receptet kommer från nån gammal tanttidning (Allers?) och har bakats flitigt när jag var barn i samband med våra namnsdagar under fruntimmersveckan. Den är kanongod och fräsch. Lite söt och syrlig på samma gång.

Citronkaka

3 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
skalet av en citron
1/2 krm salt
150 gram smör el. margarin

Vispa ägg och socker poröst.  Blanda mjöl, bakpulver, salt och skalet av en citron i en bunke och rör försiktigt ned det i smeten. Smält smöret och blanda ned det i smeten. Häll smeten i en smörad och brödad form och grädda i ugnen på 175 grader i cirka 40-45 min.

Under tiden kakan är i ugnen förbereder man saften som man ska dränka in kakan i efteråt.

Saften

Saften av en pressad citron
2 dl florsocker
2msk vatten

När kakan är klar så låt svalna och stjälp sedan upp den på ett fat. Gör små hål i kakan med en baknål och häll försiktigt saften över kakan så att den dränks in ordentligt. All saften ska var i kakan och inte utanför.

När kakan torkat lite så garnera med florsocker. (Själva torkmomentet slarvade jag en del med som synes.)



1 kommentar:

  1. Vilken fin blogg! Känns som vi har en hel del gemensamt; Gillar att laga mat och baka och har en dotter med mjölkproteinallergi som sover hela natten tack vara Anna W :-)
    Skönt att veta att man inte är ensam med sina tankar, problem och funderingar.
    Kika gärna in på www.prettomarie.com

    SvaraRadera