Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

söndag 7 augusti 2011

Nils 13 månader

Sån här är Nils 13 månader:

* 74 cm lång och cirka 10 200 gram tung.

* Har storlek 4 i Pampers up&go-blöja men storlek 5 i sin Libero sovblöja.

* Sover 19-7 (vaknar dock ofta runt sextiden men somnar om efter att man ramsat för honom. ) På dagen sover han 11.30-13.00.

* Går nästan hela tiden nu. Kryper bara när han har trillat för att kunna ställa sig upp igen.

* Jobbar på att ställa sig upp själv men har inte lyckats ännu.

* Vinkar, klappar händer, visar var foten, handen och tummen är, "gör indianen", vovvar som en hund, mjauar som en katt.

* Pekar med hela handen. Bokstavligen alltså. När han vill ha någonting (t.e.x vet han var majskrokarna finns eller att man kan titta på bilar på balkongen) så ställer han sig där, pekar med handen och gnäller uppfordrande.

* Sätter på TV-n med fjärrkontrollen.

* Gillar att:

Stå på balkongen och titta på bilar. Särskilt stora bilar.

Visa upp saker och så ska man säga vad det är. Skorna i hallen eller haklapparna i köket är favoriter.

Gunga

Klättra på låga saker.

Få gå på öppna ytor.

Leka kurragömma

Gå i trappor

Få borsta tänderna själv.

Lyssna på Spotify i mobilen

Att dricka vatten

Leka kurragömma

* Ogillar att:

Byta blöja

Klä på sig

Åka vagn och bil

Att inte få som han vill

Att jag borstar tänderna på honom

* Säger följande ord regelbundet: mamma, da (där), voff, mjau, hej hej. Mest går han runt och pratar i meningar av vad som låter som ett låtsasspråk: dängli, dängli, dddud ungefär.

* Har blivit lite svårare att mata. Blir ofta riktigt arg under en måltid. Ofta för han vill äta själv eller få hålla i tallriken eller liknande. (Nils får gärna äta själv men har han blivit ledsen från början är det svårt att vända det.) Vredesutbrotten inträffar inte lika ofta när han får mat han verkligen gillar. Tyvärr verkar de maträtterna bli färre och färre. Hipps Tortellini är favoriten. Och alla former av fruktpuré.

* Är inte ett jättesocialt barn och är ganska svårroad. Går ofta runt med en allvarlig min i ansiktet. Ofta kan man busa och toka sig jättemycket utan få någon respons för att sedan göra något ganska trist och få ett gapflabb.

* Har världens finaste skratt när man får honom att skratta =). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar