Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

tisdag 23 augusti 2011

Svårt med klädstorlekar

Det här är väl inget nytt under solen men vad svårt det är att få rätt storlek på kläderna till sitt barn. Problemet grundar sig mycket i att jag har en dålig uppfattning om hur stor Nils är när jag tittar på kläderna i affärerna men det blir ju inte bättre av att en bestämd storlek betyder olika saker i en annan affär än vad det gör i en annan. Dessutom känns det aldrig som Nils i den storleken att en viss klädstorlek är så där perfekt aningens för stor. Antingen är den alldeles lagom (d.v.s. för liten imorgon) eller så är den enorm.

För någon vecka sedan gjorde jag en stor rensning i Nils garderob och la undan massa kläder som var för små. För att undvika att Nils skulle behöva gå naken (eller snarare att vi skulle behöva tvätta för ofta) så gav mig ned på stan för att köpa nytt. Jag köpte allt i storlek 80, 86 eller 12-18 månader efter vad som såg rimligt ut. Hälften av kläderna som jag köpte är perfekta nu, vilket känns så grymt oekonomiskt, och hälften gör att Nils ser ut som ett tredjebarn som får ha sina syskons urvuxna kläder, påklädda enbart efter säsong och inte alls efter om de passar.

Igår fick vi hem en beställning jag gjort från Me&I till Nils. Jag hade köpt 3 tröjor och ett par byxor. Allt i samma storlek. Alla tröjorna var för små medan byxorna är heelt enorma. Imorse fick jag släpa mig till tobaksaffären som har hand om posten för att skicka tillbaka tröjorna. Men det gör ingenting för jag har ändå så lite att göra nu med lägenhetsförsäljningen och allt. 

2 kommentarer:

  1. Inget nytt under solen detta heller, eller månen för den delen: Problemet går inte över även om bebis övergår i barn. /Carolina

    SvaraRadera
  2. Men de växer väl långsammare iaf? Just nu känns det som Nils växer en centimeter om dagen.

    SvaraRadera