Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

tisdag 27 september 2011

Mjölkprovokation 1

Idag har vi alltså varit på mjölkprovokation med Nils. En sådan går helt enkelt till så att man ger barnet mjölk för att sedan observera honom och se om han visar några allergiska reaktioner.

Läkaren började, som hon alltid gjort, med att fråga om Nils fått i sig någon mjölk av misstag sedan vi sågs sist. Jag har typ tänkt att det är ett test för att se om jag är en ordentligt mamma men idag så sa hon att anledningen att hon frågade var att det skulle bli lättare för henne om det vore så eftersom då behövde man inte göra någon provaktion. Nu låter det som läkaren är knäpp och det är hon verkligen inte. Hon är jättebra. Väldigt gammaldags men jättebra.

Läkaren tyckte att vi skulle gå väldigt långsamt fram så att Nils skulle slippa kraftiga reaktioner om han fortfarande var allergisk. Hon föreslog därför att vi skulle dela upp provokationen på två dagar, idag och imorgon. Idag skulle han få utspädd mjölk vid fem tillfällen och med en halvtimmas mellanrum mellan varje mjölklösning. Den första mjölklösningen var utspädd till tusen (bokstavligen) och den sista var utspädd till tio. Imorgon skulle han få ren mjölk på sista tillfället om jag förstod det rätt.

Vi var alltså på barnmedicin i mer än tre timmar. Nils fick lite mjölkvatten och sen fick vi underhålla oss bäst vi kunde till dess att det var dags för nästa lösning. Jag hade varit lite orolig för Nils humör när han skulle behöva vara där så länge men det hade jag inte behövt vara. Finare unge får man leta efter. Lekte jättefint med barnmedicins leksaker och sprang runt och charmade alla sköterskorna. Jag var så stolt över honom.  Jag kunde t.o.m. sitta och läsa en tidning under tiden som han lekte. Det händer ungefär aldrig här hemma.

Det ser bra ut! Inga reaktioner än så länge men i och med att lösningarna var så svaga så vet man inte säkert förrän imorgon. Hoppas!!

G vill bjuda Nils på våffla med grädde om Nils inte är allergisk. Får se vad läkaren tycker om det... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar