Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

fredag 30 september 2011

Mjölkprovakation 2

Nu när jag är i Spanien (inlägg om det senare) känns Nils mjölkprovokationer väldigt avlägsna men jag tänkte ändå skriva lite kort om hur det gick i onsdags.

Vi var där under fyra timmat och dosen med mjölk ökades successivt. Den sista gången fick han 3 ml ren mjölk. Nils visade inga tecken på att må dåligt så förmodligen har allergin faktiskt vuxit bort. Hurra!

Vi ska ge honom mjölk varje dag nu och fortsätta se om han reagerar. I torsdags gav vi honom 3 ml, idag ska han få fyra, imorgon 5 o.s.v. till dess att han är uppe i 2,5 dl mjölk. Då kan vi även börja ge honom andra saker som fil, yoghurt etc. Då är han helt "friskförklarad". Så G får vänta med våffelkalaset ett litet tag.

Läkaren sa även att när en mjölkprovokation gått så här bra så blir det i princip aldrig några reaktioner efteråt utan upptrappningen är mest för att Nils mage ska hinna vänja sig vid mjölk som den ju i stort sätt aldrig stött på.

Det känns väldigt, väldigt skönt att han förmodligen inte är allergisk längre. Nu kan han äta exakt samma som vi gör och man slipper lusläsa innehållsförteckningar. Dessutom verkar Nils gilla mjölk. Han sög i sig mjölken som ett liten kaninunge på barmedicin. Lät inte en droppe komma utanför . 

1 kommentar:

  1. Skönt att höra! Blev lite orolig allteftersom dagarna gick utan nytt blogginlägg.
    Ha det så gött i Spanien!

    SvaraRadera