Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

tisdag 13 september 2011

Tips angående frågan om syskon

En nästan större fråga än om och när man ska skaffa sitt första barn verkar vara om och hur tätt man ska skaffa fler barn efter det första.  Att det inte bara är jag som tänker en del på detta märker jag bl.a. på att mitt inlägg med en lista på för- och nackdelar med att skaffa barn tätt (som jag skrev ihop på några minuter) får träffar på google varje dag. Jag och mina kompisar pratar också betydligt oftare och mer detaljerat om dessa frågor än vad vi gjorde innan vi skaffade våra första barn.

Jag tror att frågan är problematisk för många eftersom man hade tänkt sig att skaffa två (eller fler) barn innan man fick sitt första men sen när man märkt hur jobbigt det kan vara med graviditet, förlossning och inte minst att ha barn så blir man tveksam. Orkar man själv och ens förhållande med ett barn till? Och även om man inte är säker på det är det inte egoistiskt mot sitt första barn att inte ge det ett syskon?

Kring dessa frågor vill jag tipsa om följande svar från Lousie Hallin (barnmorska och terapeut) och Malin Alfvén (barn- och föräldrapsykolog) i radioprogrammet Knattetimmen:

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3888&grupp=14477

Se frågorna:
Finns det något positivt med att det är längre mellanrum mellan syskonen?
Jag är osäker på om jag vill ha ett barn till.

Det andra svaret är väl rätt rimligt egentligen men det första svaret överraskade mig iaf. 

3 kommentarer:

  1. Spännande läsning! Ja, det är verkligen många som frågar efter när nummer två ska komma, nästan innan man hunnit trycka ut den första! Hur tänker de, undrar jag ibland?.
    Hur går det med träningen och helggodisätandet som du skrev om för ett tag sedan? Hoppas träningsupplägget passar dig, som du trodde!

    SvaraRadera
  2. Ingenting lyssning. Att de ammade så länge förr visste inte jag . Trodde alla barnen kom på löpande band förr.
    Anna

    SvaraRadera
  3. Militarmamman: Förra veckan gick enligt planerna. Denna veckan har det inte blivit någon träning ännu men jag ska försöka få till lite löpning och styrka iaf tänkte jag =).

    Anna: Antar att du menar intressant? För det låter ju som du lyssnat =).

    SvaraRadera