Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

måndag 19 september 2011

Titta på datorn

Alla som känner Nils vet att han är ett ganska svårroat barn. Han har tyvärr ofta närmare till gnäll än till skratt. Speciellt nu när han varit förkyld ett tag. Men en sak som Nils verkligen tycker om är att få titta på klipp på datorn. TV tittar han i princip aldrig på. Av den enkla anledningen att jag nästan aldrig gör det. Dessutom är den urkopplad nu efter visningarna. Men datorn får han som sagt titta på ibland. När man vet att man kan få några glada minuter då man dessutom kan göra något eget är det ibland lite för lockande att slänga på ett klipp på Youtube.

Här är Nils två favoritklipp:

http://www.youtube.com/watch?v=mLUV74hxa34

http://www.youtube.com/watch?v=MI5i9Tyk7Tg

Det första har han älskat från första gången han såg det. Det andra gillar han bäst i den delen där det kommer åtta hundar och därefter en katt för att äta runt en skål.

Jag får dåligt samvete när jag låter Nils titta på datorn. Jag har läst någonstans att barn under två år inte ska titta på TV för då löper de högre risk att drabbas av ADHD. Om man har en sådan vagn som vi har (där barnet är vänt med ansiktet från föräldern) löper barnet också högre risk att drabbas. Stackars Nils.

Men det är få saker som får honom så här glad så enkelt. Det måste ju också vara värt en del?












4 kommentarer:

  1. Ju fortare man släpper på alla jobbiga adhd-rön , och kör lagom doser tex tv, desto bättre mår man och då också barnet. Så tänker jag.

    Lyssnade på Knattetimmen om avstånd mellan barnen. Tjohoo! Nu är det inte så säkert det blir en unge till alls, men det som de sa var ju jättebra. Visserligen har jag redan kommit till punkten att jag slutat hispa. Men det är alltid bra med ytterligare lite stöd :) Bra tips, tack!!!! carolina

    SvaraRadera
  2. Jo, jag vet. Men vad är en lagom dos? 10 min om dagen? 30 min? Vad tycker du?

    Eller hur?! Jag har ingen aning om hur vi ska göra med fler barn men jag tyckte det tog bort stressen lite.

    SvaraRadera
  3. Kanske gillar han Pino? http://urplay.se/158991

    SvaraRadera
  4. Det gör han med största sannolikhet =). Tack för tipset!

    SvaraRadera