Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

onsdag 7 september 2011

Nils 14 månader

Idag blir Nils 14 månader.

Sådan är han just nu:

* Gladare. Har lätt till skratt och inte riktigt lika lätt till gnäll som vanligt. Men får han inte som han vill så håller han inte igen på missnöjesljuden om man säger så.

* Gillar:

fordon (gärna stora.)

hundar och katter.

att bli hållen upp och ned.

att leka kurra-gömma.

att gunga

när man sjunger för honom.

att få öppna mikron själv.

att visa upp saker och att man säger vad det är eller hur det låter.

att åka hiss

* Han vinkar hej då när man går till dörren, även om det bara är för att plocka bland skorna.

* Reser sig själv upp till stående.

* Leker att bilen kör och håller mobilen vid örat när han lyssnar på musik.

* Säger:

Da = där

Hej

Nej

Vov & Mjau = hund och katt men även andra djur som kanin eller fågel.

Mamm mamm mamm = mamma. Använts nästan bara när han vill ha någonting t.ex. bli buren.

Har även hörts säga hiss.

Pekar på saker han vill ha och åt det håll han vill att man ska gå med honom.

Klarar lättare uppdrag som att ställa nappflaskan på diskmaskinen och liknande. Men bara när han vill.

Stänger alltid luckan till diskmaskinen när den undre delen är utplockad om han är med när man plockar ur den.

Manar ofta till applåder när han tycker att han gjort något duktigt eller när han hör ordet "bra" eller "duktig".

Sover fortfarande 7-7 och 11.30 till cirka 13. Har dock börjat vakna lite tidigare på dagsluren och då tar vi upp honom.

Är både mammig och pappig.

Är inte så social. Bryr sig inte särskilt mycket om andra barn. Är barnen för närgångna blir han snarare lite rädd.

Är även lite rädd för folk som han inte träffat förut eller så ofta. Men vill väldigt gärna leka med mig och G.

Jag vet inte hur lång han är och hur mycket han väger. Han har blivit mer långsmal sen han började gå.

Har storlek 80 och 86 på tröjor men kan fortfarande ha storlek 74 på vissa byxor. Har storlek 21 i skor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar