Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

söndag 4 september 2011

Tantvarning

Igår var jag och Nils ute ganska tidigt och besökte en lekplats mitt i ett bostadsområde i Haga. Jag har tidigare stört mig på att det är så grymt mycket fimpar på marken på lekplatsen. Jag har funderat på hur man kan vara så dum så att man väljer att ställa sig att röka på ett ställe där barn kan hitta fimparna och stoppa dem i munnen.

När vi kom dit igår var det uppenbart att det varit en massa ungdomar (antar jag) där och festat under natten. Det låg krossade flaskor på flera ställen bl.a. vid sandlådan och gungorna, hela marken var täckt av fimpar och man hade dessutom roat sig med att spraya ned alla grejerna på lekplatsen samt skurit sönder en gunga.

Och jag blir så arg! Okej, om de inte har respekt för vad det kostar att rengöra leksakerna och laga gungan. Det kan jag på något vis förstå om man inte tänker på när man är ung och inte jobbar. Man kanske inte tycker att det spelar så stor roll om rutschkanan är ren eller inte. De går ju att åka på ändå.

Men om man nu tycker att det är höjden av rolighet att krossa flaskor och sprida hur glaset, HUR kan man vara så dum så man väljer att göra det på en lekplats? Förstår man inte att barn kan komma att skadas? Äldre barn kanske är där själva och försöker flytta glaset eller någon som råkar trilla eller få tag på en glasbit som föräldrarna inte hunnit upptäcka. För att vara så omdömeslös så måste man helt sakna förmåga att tänka sig in vad som kan bli konsekvensen av ens agerande. Eller så är man bara helt dum i huvudet. Faktiskt.

Jag tänker i vart fall inte låta Nils leka i den sandlådan något mer.

Hej då från Tanten 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar